למידה ועיון   ספריותספריית מוזיאון ישראל לאמנות ולארכאולוגיהאדריכלות הספרייה ועיצובה

אדריכלות הספרייה ועיצובה

הדפסשלח לחבר
 

 

 

דימוי המקדש הבנוי בראש הר שכדי להגיע אליו על האדם לטרוח והגיע אל הנקודה הגבוהה ביותר, היה אחד הדימויים שהשפיעו על מתכנן המוזיאון, האדריכל אלפרד מנספלד. ואכן, המבקר הבא בשערי המוזיאון היה מוצא עצמו מטפס במדרגות רבות כדי להיכנס אל המוזיאון,  אל "המקדש",  ורק אז יכול להתקרב אל האוצרות השמורים בו. הרעיון נשאר, גם אם פרויקט ההתחדשות של המוזיאון הקל את הגישה על קהל המבקרים, והוא גם מסביר את  מיקומה של הספרייה במבנה המוזיאון: היא נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר בכל המתחם ונראית  היטב מכל נקודה מסביב. הספרייה היא המקדש האולטימטיבי.
הספרייה משמשת את האוצרים בכל שלבי  הכנת התצוגות והתערוכות וגם את המבקרים  הבאים לעיין בחומר הקשור לתערוכות שראו ולהתרשם מפרסומים חדשים באמנות, ארכיאולוגיה ושאר התחומים המגוונים של האוסף העשיר.

עיצוב חללי הפנים של המוזיאון, המבוסס על עיקרון הפטריות - עמודים התומכים בתקרה ללא תמיכה בקירות חיצוניים - ניכר גם במבנה הספרייה.
הספרייה בנויה מארבע פטריות שיוצרות חלל גדול ופתוח עם קשתות הנפגשות למעלה. מתוך החלונות הגדולים בקיר הצפוני של הספרייה נשקף נוף ירושלים היפהפה.
עיצוב החלל הפנימי,  בדומה לכל המוזיאון, שקט ופשוט. העמודים והתקרה עשויים בטון. על התקרה נראים פסים מטביעת קורות העץ שהשתמשו בהן ליציקת הבטון והם מקנים חיוניות ועניין לחומר שאחרת הוא אפור ומשמים ובצד זה מתקבל רושם של פשטות הנובעת מעיבוד מינימלי, ומודרניות. העמודים, לעומת זאת, חלקים ומסתירים בחובם פונקציות מעשיות כמו חיווט ותעלות מיזוג אויר. למעלה, לכל אורך קו המפגש של הקיר עם תקרת המבנה נמתחת  שורה של חלונות צרים, שדרכם נכנס אור לספרייה והם מקנים לחלל אווריריות וקלות מסוימת. החלל הפנימי בנוי מקומה תחתונה וקומת גלריה המקיפה את הספרייה סביב ומשאירה את מרכז החלל הגדול פתוח לגובה.

הרושם הכללי שנוצר הוא של חלל גבוה ורחב ידיים, שטוף אור טבעי. את הקווים הישרים של עמודי הפטריות  מהדהים הקווים האנכיים של ארונות ספרים ואותם קווי גובה חוזרים שוב בספרים הניצבים זקופים על המדפים כפסים קטנים וצבעוניים.


עיצוב חלל הפנים של הספרייה של המעצבת דורה גד נשאר כמעט ללא שינוי מאז פתיחת הספרייה.המדפים עשויים עץ טיק טבעי, שמקנה לחלל חמימות ונוחות. הצבעוניות הכמעט בלתי-נראית של הספרים נתמכת על ידי עיצובם של רהיטי הספרייה:  שולחנות גדולים עשויים עץ טיק מלא עם פלטה לבנה , ולידם עומדים כיסאות קלים בעיצוב המפורסם של המעצב הדני .ארנה יאקובסן, בצבעים אדום צהוב (בקומה התחתונה) , וכחול (בקומת הגלריה). השטיח האפור על הרצפה הוא מעין השתקפות של התקרה שיוצרת שלמות בכל החלל.

הקווים האנכיים של ארבעת עמודי הבטון, הארונות והספרים הזקופים הניצבים על מדפיהם, יוצרים יחד תחושת חלל גבוה ומלא אוויר. הקווים האופקיים של קומת הגלריה המקיפה את אולם הספרייה ושורת החלונות הצרים לאורך התקרה, שבדומה לגלריה מקיפים  גם הם את הספרייה, מלבד הקיר הצפוני שהוא כמעט כולו עשוי חלונות, מאזנים את קווי הגובה. כך נוצר חלל מרובע, קובייתי,  מלא אור, שבו כל חומרים והכיוונים נפגשים במעין משחק מעניין והרמוני. לכל משתתף יש תפקיד מוגדר במשחק, ויחד הם יוצרים חלל מודרני על ידי שילוב לא שיגרתי של חומרים (בטון ועץ) מחד גיסא, וחלל קלסי לספריות הודות לסימטרייה שבו, לחלונות הגדולים ולרהיטים, עשויים מחומרים טבעיים שנוחים לקוראים ותורמים להרגשה ביתית כמעט מאידך גיסא.