על אודות   אל מנספלד, אדריכל

אל מנספלד, אדריכל

הדפסשלח לחבר
 

אל מנספלד, אדריכל (1912 - 2004)

אלפרד מנספלד נולד בסנקט פטרסבורג שברוסיה בשנת 1912, והגיע לגרמניה כילד. הוא למד אדריכלות בברלין ובפריס, והיגר לישראל ב-1935. בצד עבודת ההוראה בטכניון בחיפה, היה אל מנספלד אדריכל פעיל ופיתח שפה אדריכלית ייחודית לו: מודרניזם בינלאומי המותאם לאזור; מבנה מוזיאון ישראל הוא אולי הדוגמה המובהקת לסגנונו. בראשית שנות השישים, כאשר קרם הרעיון לבנות מוזיאון לאומי חדש בירושלים עור וגידים, נבחר מנספלד לתכנן אותו, יחד עם המעצבת דורה גד. הבניינים הראשונים של מוזיאון ישראל נחנכו ב-11 במאי 1965, ושנה לאחר מכן זכו שניהם בפרס ישראל לאדריכלות על עיצוב המוזיאון.


מוזיאון ישראל ירושלים. למעלה: מבט כללי עם מנזר המצלבה. למטה: מבט מן הדרום, אל מנספלד, 1975
© מיכאל מנספלד


בבניין מוזיאון ישראל יצר מנספלד תבנית מודולרית המהדהדת, בשפת המודרניזם,  את הדרך האורגנית שבה היה עשוי כפר ים-תיכוני לצמוח בראש גבעת נווה שאנן. יחידת הבסיס היא ריבוע שצלעו 11.2 מטר, ואפשר לבנות אותה במנותק מיחידות אחרות או ברצף אתן. הגג של כל יחידה מרחף במנותק מדופנות המבנה על גבי עמוד בודד הניצב במרכז וכך נשטף החלל באור החודר מבעד למרווח שבין לוח הגג הנראה כצף מעל הלוחות האנכיים של הקירות, המרכיבים כל יחידה ויחידה. הקירות עשויים לוחות בטון יצוקים שצדם החיצוני מחופה אבן ירושלמית.

הכניסה העליונה של המוזיאון, שנבנתה במקור ככניסה הראשית שהובילה אל הגלריות,  מביעה הוקרה להישגיו האדריכליים של מנספלד: היחידה מורכבת מארבע יחידות-בסיס המצטרפות ליחידה הגדולה ביותר מסוגה בקמפוס המוזיאון והתקרה המרחפת נסמכת על ארבעה עמודים. האור חודר דרך הפס הצר שבין דופן הבניין ותקרתו מן המזרח, מן הדרום ומן המערב, ומבעד לקיר-הווילון העשוי זכוכית כולו, הפונה צפונה אל הכנסת שבראש הגבעה ממול. שימור החלל העליון מעלה על נס את עצמת החזון של מנספלד: שפה מודרניסטית ים-תיכונית, שפה המחברת את המוזיאון לתקופה שבה הוא נוצר, ובאותה עת מבטאת את האוניברסליות והנצחיות של השליחות האנציקלופדית.


הכניסה העליונה המחודשת, מוזיאון ישראל ירושלים. בתמונה עבודות אמנות עכשווית ואמנות ישראלית מאוסף המוזיאון. צילום © טים הרסלי. באדיבות מוזיאון ישראל ירושלים


במיזם ההתחדשות של קמפוס המוזיאון, שנשלם ב-2010, שמרו חברת העיצוב של ג'יימס קרפנטר מניו-יורק, משרד אפרת-קובלסקי אדריכלים ומשרד א' לרמן אדריכלים בע"מ בתל אביב, על הישגי מפעלו של אל מנספלד במטרה לתת לו הד ולהעצים את תכניתו המקורית.