האגף לארכאולוגיה ע"ש שמואל וסיידי ברונפמן   היכל הספרהיכל הספר: הבניין והמכלול

היכל הספר: הבניין והמכלול

הדפסשלח לחבר
 

התנ"ך הוא ספר היסוד של עם ישראל. מרבית היצירה הרוחנית שנכתבה אחריו מתייחסת לטקסט מכונן זה, אשר לימים הטביע את חותמו גם על הנצרות ועל האסלאם.

התצוגה בהיכל הספר מבקשת לצאת  למסע לאורך הזמן, מסע שיעקוב על-פי גישה היסטורית-מחקרית אחר גלגולו של ספר-הספרים: מכתבי-היד של המקרא הקדומים ביותר עלי אדמות שנמצאו במדבר יהודה, דרך סיפורם של אנשי כת קומראן שניסו לתרגם את האידאלים המקראיים לחיי המעשה, ועד לסיפורו של כתר ארם-צובא – כתב-היד המדויק ביותר בעולם לפי נוסח המסורה, והקרוב ביותר לזה שאנו מחזיקים בידינו היום.

דורות של סופרים וחכמים טרחו להעתיק את התנ"ך, למוסרו, לפרשו, לעשות את כל אשר לאל ידם כדי להגן עליו מכל פגע, ואף נתנו נפשם עליו בעת הצורך. תהיינה הסיבות לכך אשר תהיינה, בין שמקורן באמונה שהטקסט עצמו הוא דברי אלוהים חיים, ובין שמקורן בהתפעלות מן הרעיונות העמוקים שבספר או מתולדות האדם המגוללות בו - דבר אחד ברור: כל עוד יבקשו בני-אנוש תשובות לשאלות קיומיות על העולם ועל החיים, ימשיך ספר זה להעניק נחמה לסובל, השראה ליוצר ותקווה לאדם באשר הוא.  
 
היכל הספר הוקם לשימור והצגה של שבע המגילות הראשונות שהתגלו ב-1947 בקומראן. ייחודו בהיותו בניין 'אידאולוגי', בעל אופי מקדשי, המבטא מסרים רוחניים, והוא נחשב אבן דרך באדריכלות מודרנית. הבניין, שתוכנן בידי האדריכלים היהודים האמריקאים ארמנד פ' ברטוס ופרדריק ג' קיסלר, נחנך בטקס רב רושם ב-20 באפריל 1965. מיקומו שלהבניין, בסמוך למוסדות הרשמיים של מדינת ישראל: הכנסת, משרדי הממשלה והספרייה הלאומית, מעידים על החשיבות המיוחסת לטקסטים עתיקים אלה ולבניין שבו הם שוכנים.

הכיפה הלבנה שעל המבנה מסמלת את מכסה הכדים שבתוכם נמצאו כמה מן המגילות, ואילו הניגוד שבין צבע הכיפה לבין הקיר השחור שממולה מרמז למתח הניכר במגילות בין עולמם הרוחני של 'בני האור' (כפי שכינו אנשי הכת את עצמם) לבין 'בני החושך' (אויבי הכת בפיהם). פרוזדור הכניסה להיכל הוא דמוי-מערה, זכר למקום שכתבי-היד העתיקים נתגלו בו.

היכל הספר נוסד בשנת 1965 לשם שימור והצגה של מגילות מדבר יהודה. מכיוון שהמגילות שבריריות מאוד ואי-אפשר להציג אותן זמן ממושך, פותחה לא מכבר שיטה של סבב בהצגת המגילות: מגילה מוצגת משלושה עד שישה חודשים ומוחלפת באחרת. אחרי שהיא מורדת מהתצוגה היא מאוחסנת זמנית במחסן מיוחד כדי 'לנוח' מהחשיפה.