אגף אדמונד ולילי ספרא לאמנויות   צילום

צילום

הדפסשלח לחבר
 
נואל והרייט לוין היו מהאספנים המוקדמים הספורים שזיהו את ההבטחה הטמונה בצילום כתחום אמנות מרכזי. לפני כמעט ארבעה עשורים הם החלו ליצור את מה שהפך לימים לאחד מאוספי הצילום החשובים בעולם. בני הזוג לוין הם אספנים ברמ”ח איבריהם, וככאלה הם חשים אהבה לאובייקט הצילומי ותשוקה עזה להיות בעליו; הם מעולם לא נפרדו מיצירה שהחליטו לקנות. האוסף שלהם לא נועד להפגין עושר או יוקרה; הוא לא–ראוותני, הוא פרטי וכמעט סודי, מוכר בעיקר לקומץ מומחים ומביני דבר, שכן לבד מכמה השאלות למוזיאונים הוא לא נחשף מעולם כמכלול.

האוסף לינארי ואקלקטי ועם זה הדוק וממוקד, מבוסס על איכות ועל ייחוד, מסונן ומזוקק על–ידי הראייה עתירת הדמיון של בני הזוג, העדפותיהם וטעמם. הוא לא מתעכב על תקופה מסוימת ולא מתמקד בסגנון או באסכולה מסוימים — הוא מקיף את המדיום כולו. האוסף נבנה לבנה אחר לבנה, דימוי אחר דימוי, בהיגיון פנימי חזותי ואסתטי המובל בידי דחפים חזקים, תחושת יופי מפותחת במיוחד, חיפוש אחר שלמות, ומעל לכול — אהבה עזה. זוהי דוגמה נדירה לטוב טעם משותף, אוסף שנבנה על–ידי שני אנשים בשותפות מלאה: שני זוגות עיניים שעובדים בתיאום מושלם המשפיע על הבחירה ועל תהליך קבלת ההחלטות השפעה ברורה ודרמטית.

במשך שנים רבות היו בני הזוג לוין תומכים נלהבים בצילום ומופת לתורמים למחלקה לצילום במוזיאון ישראל. ב– 2008 , בחגיגות ה– 60 למדינת ישראל, הם הכריזו על הענקת האוסף שלהם במתנה למוזיאון ישראל. בעידן שבו רוב האוספים נמכרים למוסדות או מוצעים למכירה פומבית ולבסוף מפורקים, מאבדים כך מאחדותם ומאופיים האישי, מחווה נדיבה זו היא יוצאת מגדר הרגיל.

אוסף לוין השלם המכסה את קירות ביתם של בני הזוג בניו–יורק, כחלק בלתי נפרד מחייהם וכמקור להנאה מתמדת בעבורם, מוצג לקהל בפעם הראשונה בירושלים. האוסף המרהיב הזה יוסיף להתקיים במלואו בסביבה העשירה של מוזיאון ישראל, וינציח לעולם את המורשת של נואל והרייט לוין: מבחר מתוחכם ומושכל של צילומים המשרים רגש ותובנה כאחד.