על המוזיאוןהודעות לעיתונות 2017

הודעות לעיתונות 2017

הדפסשלח לחבר
 

יגאל צלמונה מונה לאחראי לתוכן במוזיאון ישראל 
11  במאי >>


כלבים וחתולים

9 במאי 2017 >>

 

איילת שילה תמיר תמונה לממלאת מקום מנכ"ל מוזיאון ישראל

5.4.2017 >>

דיפאק צ'ופרה מבקר במוזיאון ישראל
12.3.2017 >>



בפורים הקרוב - מרעישים במוזיאון ישראל
27.3.2017 >>

ד"ר ערן נוימן ימונה למנכ"ל מוזיאון ישראל, ירושלים

10.1.2017>>

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

יגאל צלמונה מונה לאחראי לתוכן במוזיאון ישראל 

מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל מינתה היום את יגאל צלמונה לתפקיד האחראי הראשי לכל נושאי התוכן במוזיאון ● צלמונה, שכיהן כאוצר ראשי בינתחומי במוזיאון במשך 14 שנים, ישמש במשימה זו למשך ששת החודשים הקרובים, אלא אם ימונה מנכ"ל למוזיאון או אחראי תוכן קבוע לפני כן


מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל החליטה היום למנות את יגאל צלמונה לאחראי הראשי לכל נושאי התוכן במוזיאון. צלמונה יעבוד לצדה של ממלאת מקום המנכ"ל, איילת שילה תמיר, ויחד עם צוות האוצרים המעולה בראשות האוצרים הראשיים ויתר אנשי המקצוע המיומנים של המוזיאון יפעל להמשיך ולהציג במוזיאון תערוכות בסטנדרטים הגבוהים ביותר ולחזק את מעמדו כאחד המוזיאונים המובילים בעולם.

יגאל צלמונה הוא מעמודי התווך של עולם האמנות בישראל ומוזיאון ישראל. הוא התמנה לאוצר לאמנות ישראלית במוזיאון ישראל עוד בתחילת שנות ה-80, זאת לאחר ששימש אוצר במוזיאון תל אביב ומרצה באקדמיה לאמנות בצלאל, באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת חיפה. בשנת 1990 התמנה צלמונה לאוצר ראשי לאמנויות של מוזיאון ישראל ומשנת 1998 היה אוצר ראשי בינתחומי של המוזיאון עד לפרישתו לגמלאות בשנת 2012. 

צלמונה הוא מבקר אמנות, היסטוריון ואוצר מן השורה הראשונה. בין התערוכות הבולטות שאצר במוזיאון: "קדימה: המזרח באמנות ישראל", התערוכה הרטרוספקטיבית של האמן מיכה אולמן ואת תצוגת הקבע של האמנות הישראלית במוזיאון כשזה נפתח מחדש בשנת 2010. הוא גם עמד בראש צוות האוצרים שהקימו את התערוכה "יופי וקדושה" לכבוד יובל הארבעים של המוזיאון. צלמונה חיבר את הספר "100 שנות אמנות ישראלית" המלווה את אוסף אמנות ישראל במוזיאון, ושל עשרות ספרים, קטלוגים ומאמרים בנושאי אמנות.

צלמונה ימלא את התפקיד במשך ששת החודשים הקרובים, אלא אם ימונה מנכ"ל למוזיאון או אחראי תוכן קבוע לפני כן, זאת בצד תפקידיו כיועץ לאמנות ולתערוכות להנהלת הספריה הלאומית וכמרצה באקדמיה בצלאל.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כלבים וחתולים

מתי בפעם אחרונה יכולתם ללטף יצירות שמוצגות במוזיאון? אז בין אם אתם אוהבים כלבים בין אם אתם מעדיפים חתולים, תערוכה חווייתית חדשה לכל המשפחה במוזיאון ישראל תאיר את חיות המחמד האהובות באור שונה ותגרום למבקרים להתבונן בהן אחרת. אז מה עדיף – כלב או חתול? מה זה אומר על החיה ומה זה אומר על האדם? 
9 במאי 2017
אוצרת: אורנה גרנות
משחר ההיסטוריה ועד ימינו, כלבים וחתולים היו ונשארו נושא לוויכוחים אין סופיים בין מחנה אוהבי הכלבים למחנה אוהבי החתולים. ויכוחים כמו איזו חיה טובה יותר לאדם, נאמנה לו יותר, והאם שני המינים מסוגלים לחיות בהרמוניה זה עם זה או שלנצח יישארו אויבים. מוזיאון ישראל מציע נקודת מבט חדשה על מערכת היחסים בינינו ובין חיות המחמד, ובינן לבין עצמן. התערוכה החדשה תציג קרוב ל-100 יצירות אמנות מתחומי הווידאו, הצילום, הציור והארכאולוגיה; בחלק מהיצירות המבקרים מוזמנים לגעת, את חלקן אפשר ללטף וברבות מהן ניתן לשחק, וכולן יחד מזמנות חוויה מפתיעה לגדולים וקטנים כאחד. 
עיצוב החלל בתערוכה תובע מהמבקר לבחור בכל רגע בין חתולים וכלבים וחלקים בתערוכה אפילו מחולקים לשלושה אזורים: מסלול כלבים לחוד, מסלול חתולים לחוד ואזור המוקדש כולו לשילובים מפתיעים בין כלבים לחתולים.
בחלק המוקדש לכלבים, למשל, יוכל הצופה לבחון מחדש את מערכת היחסים "השוויונית" בין האדם לידידו הטוב ביותר. לצד יצירות מפתיעות מהעת העתיקה, כגון שרידי קבורה משותפים לאישה וכלבהּ, יוכלו המבקרים למצוא יצירות אמנות המתעדות כלבים משוטטים ללא בעלים, לצד כאלה שבהן נראים כלבים הבוהים בבעליהם בהערצה. חלק מן היצירות משקפות את הקשר החזק והעל-זמני בין כלבים לבני אדם' חלקן מאתגרות את ההיHררכיה המקובלת בין אדם לכלב, וחושפות את המבקרים לפן ביקורתי ואפל של הקשר בין כלבים לבעליהם. 
בחלק המוקדש לחתולים ימצאו המבקרים מגוון רחב של חתולים - חתולי בית וחתולי רחוב, חתול אדום אחד וכמה חתולים שחורים, ולא, אין מה לדאוג, הם לא שורטים. חלקם יזיזו את הזנב חלקם יהיו לבושים בבגדי אדם. חלק מן התערוכה יוקדש לסרטוני רשת שזכו למיליוני צפיות והפכו חתולים אנונימיים למפורסמים ברחבי העולם. דרך יצירות האמנות המגוונות יוכלו המבקרים לראות את מערכת היחסים הסבוכה, המורכבת והמרתקת בין חתולים לבני האדם שאינם מצליחים לאלף אותם. 
בחלק המשותף לשני המינים יפגשו הצופים יצירות אשר מציגות את כל השילובים האפשריים בין כלבים וחתולים. החל מכלב נובח על חתול, חתול שצוחק על כלב, זוגות של כלבים וחתולים אשר הפכו דומים זה לזה כזוג אחים, ואפילו יצור אחד שמתחיל ככלב ומסתיים כחתול. דרך יצירות אלו יוכל הצופה לבחון מחדש את מערכת היחסים בין שני בעלי החיים, את מערכת היחסים שלנו עם חיות המחמד והצד האפל שבה, ולשאול "למה בכלל לבחור?"






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

איילת שילה תמיר תמונה לממלאת מקום מנכ"ל מוזיאון ישראל

בעקבות החלטתו של ד"ר ערן נוימן כי יישאר בתפקידו כראש בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, מועצת המנהלים של המוזיאון קבעה כי שילה תמיר המכהנת כיום כמשנה למנכ"ל, תמונה לממלאת מקום ● במקביל ועדת איתור תחדש את פעילותה בימים הקרובים ותראיין מועמדים לתפקיד המנכ"ל

מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל מינתה את איילת שילה תמיר לתפקיד ממלאת מקום מנכ"ל המוזיאון. זאת לאחר שד"ר ערן נוימן החליט להישאר בתפקידו כראש בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב ולהמשיך לעמוד בראש ארכיון עזריאלי לאדריכלות במוזיאון תל אביב לאמנות. ההחלטה התקבלה בעקבות פערים בנוגע לתנאי העבודה ותפיסת התפקיד. מועצת המנהלים של המוזיאון מודה לנוימן על הנכונות ועל סיועו הרב למוזיאון בחודשיים האחרונים.

עוד החליטה מועצת המנהלים כי נושא מציאת המנכ"ל החדש יוחזר לשולחנה של ועדת האיתור שתחדש את פעילותה בימים הקרובים.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

דיפאק צ'ופרה (נולד ב-22 באוקטובר 1946) הוא מרפא אלטרנטיבי, סופר, ונואם בתחום הניו אייג', ממוצא הודי המתגורר בארצות-הברית. בימים אלה מבקר צ'ופרה בארץ.בביקורו העמוס בישראל לא פסח הגורו על ביקור בן מספר שעות במוסד התרבות הגדול במדינה – מוזיאון ישראל.
צ'ופרה ביקר היום (12.3.17), עם משלחת של 20 איש, במוזיאון ישראל. את פניו קיבל מנהל המוזיאון החדש דר' ערן נוימן. הם הצטלמו יחד על רקע היכל הספר וביקרו בהיכל הספר ובדגם ירושלים בימי הבית השני הסמוך לו. משם המשיכה הפמליה לאגף לארכאולוגיה. צ'ופרה גילה עניין מיוחד באנתרופואידים, ביקש לשמוע פרטים עליהם ואף הצטלם לידם. האנתרופואידים הם ארונות קבורה בצורת אדם והם מוצבים בכניסה לאולמות הארכאולוגיה. ארונות אלה, מאוסף דיין, התגלו בדיר אל באלח שברצועת עזה ונתרמו למוזיאון. הם שימשו לקבורה במאות 13-14 לפני הספירה והפכו לציון דרך במסלול הביקור במוזיאון. פרצופיהם שונים זה מזה והם מוצבים במוזיאון כמקבלי פני המבקרים באגף לארכאולוגיה.
-----------------------------------------------------------------------------------------


בפורים הקרוב - מרעישים במוזיאון ישראל

27.3.2017

במשך שני ימי חג פורים יפתח מוזיאון ישראל את שעריו בחינם לילדים עד גיל 17. תערוכה ייחודית על רעשנים המלווה בפעילות לבניית רעשן אישי, הופעה מיוחדת של להקת טררם, מופעי קרקס וסדנאות יצירה יהפכו את חווית הבוקר במוזיאון לפורימית במיוחד.
ימים ראשון ושני, 12-13 במרס 2017
אם בימים רגילים גלריות המוזיאון מזוהות עם שקט ודממה, בפורים הקרוב גם מוזיאון ישראל מתחפש ומזמין את הציבור לבוא ולהרעיש. במהלך שני ימי החג יפתח המוזיאון את שעריו לכניסה חינם של ילדים עד גיל 17 ויציע תכניות לכל המשפחה תחת הכותרת "מרעישים במוזיאון".

גולת הכותרת של החג היא תערוכת "רעשנים רועשים" החדשה שנפתחה בימים אלה ומציגה 150 רעשנים עכשוויים שיציתו את דמיונו של כל ילד. בתערוכה רעשנים פרי יצירתו של יעקב קאופמן, מבכירי המעצבים התעשייתיים בישראל, העשויים ממגוון חומרים וחפצים ממוחזרים –התוצאה צבעונית, רבגונית ומשעשעת. הילדים המבקרים בתערוכה יוכלו ליצור רעשן אישי ולהרעיש בו.

המבקרים יוכלו ליהנות מהופעות ללא תשלום נוסף של להקת טררם וקבוצת קרקס הומוריסטית. כמו כן, ייערכו במוזיאון סדנאות יצירה ומיחזור, הדרכות פורימיות מיוחדות ושעות סיפור בהשראת החג.

ימים ראשון ושני, 12-13 במרס 2017 | שעות 10:00 – 15:00
מופע "סופר סבתא" של תאטרון קרקס הומריסטי – יום ראשון 12.3 בשעות 11:00 ו-12:30
מופע "סטאגאדיש" של להקת טררם – יום שני, 13.3 בשעה 13.00
הכניסה למופעים – חינם לילדים וכלולה במחיר הכניסה למבוגרים.
15-10 ₪ להשתתפות בסדנאות ליצירת תחפושות ושעת סיפור לחג.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ד"ר ערן נוימן ימונה למנכ"ל מוזיאון ישראל, ירושלים



מועצת המנהלים של המוזיאון אישרה פה אחד את מינויו של נוימן מבין מועמדים רבים מהארץ ומהעולם ● נוימן עומד כיום בראש בית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב ● הוא יחליף את ג'יימס סניידר שכיהן בתפקיד 20 שנים 
10.1.2017
מוזיאון ישראל הודיע היום כי ד"ר ערן נוימן (48) נבחר לתפקיד מנכ"ל המוזיאון. ד"ר נוימן עומד כיום בראש בית הספר לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי באוניברסיטת תל אביב ובראש המעבדה הדיגיטלית לחקר האדריכלות. מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל בראשות עו"ד יצחק מלכו, אישרה את המינוי פה אחד, לאחר תהליך חיפוש מעמיק שארך תשעה חודשים וכלל בדיקה של מועמדים רבים מהארץ ומחו"ל. ד"ר נוימן ייכנס לתפקיד כמנכ"ל ע"ש אן וג'רום פישר בחודש הבא.

ד"ר ערן נוימן יחליף בתפקיד את ג'יימס סניידר שמסיים כהונה בת 20 שנה כמנכ"ל מוזיאון ישראל. סניידר ימשיך לפעול מטעם אגודות הידידים של המוזיאון בארה''ב וב-15 מדינות נוספות ברחבי העולם לפיתוח הקשרים הבינ"ל הענפים של המוזיאון ולפיתוח המשאבים הכספיים העומדים לרשותו.

תחת הנהגתו של ד"ר נוימן, הפך בית הספר לאדריכלות ע"ש עזריאלי לאחד מבתי הספר ומוסדות המחקר המובילים לאדריכלות בישראל. הוא פיתח תכניות אקדמיות, מקצועיות ותכניות מלגות והוביל יזמות מוצלחות לגיוס כספים ומשאבים. בשנת 2009 הוא ייסד את ארכיון עזריאלי לאדריכלות במוזיאון תל אביב לאמנות שבראשו הוא עומד עד היום. הארכיון מכיל אוספים של האדריכלים המובילים בארץ, ביניהם אריה שרון, רם כרמי, ליפא יהלום, דן צור ואחרים. נוסף לכך, הוא היה שותף להקמת קבוצת המחקר הבין לאומית Open Source Architecture (OSA). 

"ערן ניחן בתמהיל הנכון של ניסיון ניהולי, רקע אקדמי נרחב, סקרנות אינטלקטואלית וערכים חברתיים הדרושים כדי להוביל את מוזיאון ישראל אל העתיד", אמר יו"ר המוזיאון, עו"ד יצחק מלכו. "הישגיו הולמים את החזון והתנופה המאפיינים את ההצלחה המתמשכת וההתפתחות המרשימה של מוזיאון ישראל". 

ד"ר נוימן הוא בוגר המחלקה לאדריכלות בבצלאל והתוכנית לתאוריה ולהיסטוריה של האדריכלות באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס. הוא מוכר בעולם בזכות מחקריו על אדריכלות המנציחה את השואה ומחקריו הבוחנים את השפעותיהן של טכנולוגיות חדשות על העיצוב האדריכלי. הוא הרצה במוסדות אקדמיים מהמובילים בעולם ובהם אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת טונג'י בשנחאי ועוד. הוא השתתף כחבר בוועדת פרס ישראל. בשנת 2006 הוא אצר את התערוכה "The Gen[H]ome Project" שהוצגה ב-MAK Museum בלוס אנג'לס ובחנה כיצד ההתפתחות של טכנולוגיית המידע ומדעי הטבע משפיעים על אדריכלות חדשנית. 

תערוכות נוספות שד"ר נוימן אצר הן "פרפורמליזם: צורה ותוכן באדריכלות הדיגיטלית" (יחד עם יאשה גרובמן, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2008), "דוד ינאי: אדריכלות וגנטיקה" (מוזיאון תל אביב לאמנות, 2014), "מרכז הנגב: מברוטליזם לפוסטמודרניזם" (ארכיון עזריאלי לאדריכלות, 2015), "נופי זיכרון: ליפא יהלום ודן צור" (יחד עם נורית ליזובסקי, ארכיון עזריאלי לאדריכלות, 2016), "ישראל בתצוגה: אקספו 67'" (ארכיון עזריאלי לאדריכלות, פתיחה פברואר 2017). הוא פרסם מספר ספרי תיאוריה והיסטוריה של האדריכלות ובהם ספרים על התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, על הנצחת השואה באדריכלות, ספר מקיף על עבודותיו של האדריכל דוד ינאי ועוד.

"כבוד גדול הוא לי להצטרף למוזיאון ישראל ברגע כל כך חשוב במסלול התפתחותו", אמר ד"ר נוימן. "אני כבר מצפה להתחיל לעבוד עם צוות העובדים וחברי ההנהלה כדי לפעול להמשך שגשוגו של המוזיאון, לאחר הישגיו המרשימים של קודמי בתפקיד, ג'יימס סניידר". 

נוימן מצטרף למוזיאון לאחר תקופת ההתפתחות הדרמטית ביותר שהתרחשה בו מהיווסדו. תחת ניהולו של סניידר הוכפל מספר המבקרים במוזיאון, מממוצע של כ-400,000 ליותר מ-800,000. פעילותו של סניידר הביאה את המשאבים הכספיים העומדים לרשות המוזיאון לרמה חסרת תקדים והוא היה הרוח החיה גם בכל הקשור בפיתוחו הפיזי והארכיטקטוני המקיף של המוזיאון, שנפתח מחדש בשנת 2010 לאחר השלמת פרויקט התחדשות והרחבה בהיקף של כ-100 מיליון דולר. כיום משמש מוזיאון ישראל דוגמא ומופת למוזיאונים חשובים אחרים בעולם. 

"ערן הוא אדם היודע לגייס משאבים, ליצור שיתופי פעולה מועילים ולהוציא אל הפועל רעיונות חדשים ומרעננים", אומר סניידר. "הוא יזם וחוקר המביא עמו למוזיאון כישורים וכישרונות חשובים ביותר שיאפשרו לכל באי המוזיאון, ישראלים ותיירים כאחד, ליהנות מערכי התרבות המקומיים והאוניברסליים המוצגים במוזיאון, שהפכוהו זה מכבר לבעל מעמד מוביל בארץ ובעולם".

ג'יימס סניידר, ששימש כמנכ"ל המוזיאון משנת 1997, ימשיך לפעול לפיתוח הקשר עם אספני אמנות ומוסדות תרבות ברחבי העולם, ולגיוס משאבים כספיים באמצעות אגודות הידידים הרבות של המוזיאון בארה''ב וברחבי העולם, אשר תמיד היוו את הבסיס לפיתוחו חסר התקדים של המוזיאון ושל תכניו, אוספיו ומתקניו. סניידר ילווה גם את תהליך הקליטה של המנכ"ל הנכנס.