האגף הנוער והחינוך לאמנות   מי אנחנואוסף אגף הנוער והחינוך לאמנות  

אוסף אגף הנוער והחינוך לאמנות

share הדפסשלח לחבר
 
״אילו היה טום פילוסוף דגול וחכם ככותב שורות אלה, היתה עולה בו כעת ההבנה כי עבודה היא כל דבר שמחויב אדם לעשות, ואילו משחק הוא כל דבר שאינו מחויב לעשות״.
מרק טוויין, מתוך: טום סויר
 
צעצועים, בובות, משחקים וחפצי ילדות מתקופות שונות מרכיבים את רוב רובו של אוסף אגף הנוער והחינוך לאמנות. כ-15,000 פריטים שנאספו במשך כמה עשרות שנים משקפים עולם של ילדות וחיי משפחה על כל רכיביו: המשחק, הלמידה, החברוּת, התחרות, הסקרנות והדמיון. מהם שתרמו אספנים ואמנים, ומהם שנקנו בחנויות ובשווקים ברחבי העולם.
 
האוסף הוא אוסף לימודי שהעיקרון המלכד אותו הוא חיי הילד בקרב משפחתו ובקרב החברה שהוא השתייך אליה. מאפיין חשוב נוסף של האוסף הוא היותו לקטני, אקלקטי. חלק גדול מפריטיו נאספו בדרך המקרה או באופן ספונטני, ולכן הוא מצטיין  בערבוביה של עולמות תוכן: חפצי משחק עם חפצים שימושיים, צעצועים "אמתיים" עם צעצועי נוי, חפצי ילדות עם משחקים למבוגרים, בובות שיצרו אמנים מצוינים עם בובות שיוצרו בפס ייצור, וכן עירוב של חפצים מתרבויות רחוקות וקרובות על מנהגיהן וטקסיהן. חלק נוסף של האוסף הוא אוסף ספרי הילדים הנדירים, המגולל את תולדות הספר המאויר הבינלאומי ובו כ-5,000 ספרי ילדים מאוירים בשש שפות שראו אור מאמצע המאה ה-19 ואילך. 
שש קבוצות מרכיבות את התצוגה: 

 


בובות ובתי בובות
1,250 בובות משחק, נוי או פולחן ניצבות אלה לצד אלה על מדפי התצוגה. הבובות עשויות בד, עור, עץ, פלסטיק, קש, נייר ואפילו עצמות, ומייצגות כחמישים עמים שונים. הן נחלקות לשלוש קבוצות עיקריות: בובות משחק מארצות שונות לילדים קטנים, בובות לאום בלבוש  האופייני לעמים השונים, שנועדו לנוי ולאוספים, ובובות עממיות שיצרו אומנים מקומיים ושימשו סמלים או אמצעי לפולחן ולטקסים. 180 בובות תאטרון מרחבי העולם: מריונטות, בובות יד ואצבע וכן אוסף גדול של בובות צלליות מהודו הן קבוצה נוספת ומיוחדת. בובות האמנית אדית סמואל (1964-1907) השמורות גם הן באוסף אגף הנוער הן מאוספי הבובות החשובים והיפים בעולם הן בשל איכותן האמנותית הן בשל מקומן החשוב בתולדות האמנות הישראלית. סמואל, שנולדה ופעלה כאמנית בגרמניה, עלתה לישראל ב-1939 ויצרה פסלים, בובות וציורים רבים שעיטרו ספרי ילדים. בובותיה, בעלות המבע הייחודי ותנוחות הגוף האישיות, הן פסלי אמן. כמה מהן נוצרו לפי מודלים ואחרות נוצקו בתבניות והולבשו בבגדים שתפרה האמנית. אף שכמה מהן שוכפלו, מבען אישי והוא מבדיל אותן מבובות פולקלור אחרות ועושה אותן ליצירות אמנות. בובותיה של סמואל מייצגות את החברה הישראלית על שלל טיפוסיה, בני העדות השונות, משנות ה-40 ואילך. 

כיסאות זעירים, מיטות קטנטנות, כיסאות נדנדה ורהיטים קטנים מארצות שונות שימשו ילדים כדי ליצור לבובותיהם עולם משלהן וסביבת משחק, אוכל ושינה כיד הדמיון הטובה עליהם. בקבוצה זאת נכללים גם שלושה חדרים תקופתיים שיצרה אדל ברוידא בשנות ה-60 בארצות-הברית. החדרים משחזרים חנות עתיקות פריזאית מן המאה ה-19, חדר מוזיקה צרפתי מן המאה ה-18 וחדר מגורים אמריקני מן המאה ה-18. 

תרבויות רחוקות
בקבוצה זאת יש מסכות, אריגים, כלי פולחן, חפצי נוי וכלים להגשת מזון ולאגירתו מארצות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה, והם מייצגים תרבות עממית יום-יומית ותרבות טקסית על סמליה ומנהגיה. חלק נכבד בקבוצה זאת הם כלי הנגינה השונים שהובאו מארצות מזרח אסיה וכן אוסף משרוקיות גדול מכל העולם.



חיות 
פסלי חיות בגדלים שונים נועדו ברובם לקישוט ומיעוטם למשחק. הם עשויים חומרים שונים כגון עץ, קש, מתכת, שעם, נייר, אריג, חרסינה ופלסטיק. מקור הפסלים מארצות רבות ובהן: הודו, סין, יפן, מקסיקו, איטליה, אנגליה, רוסיה, פולין וצרפת. 

משחקים
225 משחקי קופסה שמורים באוסף ובהם תַצרֵפים (פאזלים), משחקי הרכבה, משחקי קלפים, משחקי לוח וסדרות. המשחקים, שנוצרו בישראל משנות ה-30 ואילך, משקפים בדרך כלל את רוח תקופתם  ומדגישים את ערכי השיתופיות, הציונות, ההתיישבות, הלאומיות וערכים נוספים. השינוי שהתחולל עם השנים בסולם הערכים הישראלי בא גם הוא לידי ביטוי במשחקי הקופסה. נוסף עליהם יש באוסף גם צעצועי תנועה, צעצועי עץ ופח, קופות, צעצועי חוט, כלי רכב ומשחקים אלקטרוניים.  

ישראליאנה 
חפצים שימושיים מחיי הבית והמשפחה בישראל בשנות ה-50 וה-60, כגון: כלי מטבח, כלי חימום ותאורה, רהיטים ומשחקים. מכלול החפצים מאפשר הצצה לבתיהן של משפחות בעשורים הראשונים לקום המדינה והם משמרים מעט מן האווירה הכללית שהתאפיינה בצניעות ובצמצום.

גרפיקה 
באוסף גדול זה שמורים איורים מקוריים של אמנים שציירו לילדים, הדפסים וצלליות נייר ממגוון ארצות, עפיפוני נייר, "פרסים", תוויות ושלטים.   
 
איזה תפקיד יש למשחק בחיינו? כיצד משקפים משחקים וצעצועים את התרבות שבה נוצרו? מה אפשר ללמוד מהם על ילדות ועל בגרות? מה תרומתם לפיתוח הדמיון, הסקרנות והיצירתיות? - אוסף הצעצועים והמשחקים של אגף הנוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל מהווה הזדמנות מצוינת ללמידה ולעיון בשאלות אלה ואחרות מתחומי התרבות, האמנות, החברה וההגות. האוסף מוגדר "אוסף לימודי" והוא פתוח לחוקרים, לסטודנטים, לאספנים ולקהל רחב. פריטי האוסף מושאלים בדרך קבע לתערוכות במוזיאון ישראל ובמוזיאונים אחרים.