האגף הנוער והחינוך לאמנות   תכניות לאנשי חינוךמשחקים, הפעלות, תמונות וחומרים  

משחקים, הפעלות, תמונות וחומרים

share הדפסשלח לחבר
 

 

  • להפעלות און-ליין >>

  • מבקרים עם תלמידים במוזיאון

    לפני הביקור במוזיאון:
  • כדאי ליצור ציפייה ולעורר את סקרנות התלמידים לקראת הביקור במוזיאון מומלץ לעשות הכנה מוקדמת במגוון דרכים:
    1. שיחה המעוררת שאלות ונקודות למחשבה בעקבות הנושא הנבחר
    2. הפנייה למאמר רלוונטי \ קטע מסרט\ קטע ספרותי \ ביקורת מעוררת למחשבה וכדומה.
    3. חשיפה לתצלומים צבעוניים של מוצגים או פרטים ממוצגים שייראו במלואם רק במהלך ההדרכה.ניתן לבקש לשער למה שימשו? ממתי הם? מהו הנושא? מאיזה חומר הם עשויים? מה גודלם? וכדומה.
    4. חלוקה מבעוד מועד של משימות הקשורות לנושא ההדרכה אשר יובנו רק במהלכה כגון: ציטוטים של האמנים אותם יצטרכו להתאים למוצגים, תצלומים של פרטים מהיצירות, תצלומים של חדרי הסטודיו של האמנים.
  • לעורר דיון סביב השאלה: למה צריך מוזיאונים? מהו מוזיאון טוב? מה הופך מוזיאון למשעמם? כיצד הייתם מתארים את המוזיאון האולטימטיבי? (ניתן למצוא מאמרים ונקודות לדיון באתר המוזיאון במחלקת השתלמויות לעובדי הוראה).
  • לשתף את התלמידים בהכנת ההדרכה מתוך כוונה שהם עצמם ישתפו איש את רעהו בממצאים במהלך ההדרכה.ניתן לעשות זאת למשל על ידי חלוקת הכיתה לקבוצות חקר לפי מספר מוצגים ממהלך ההדרכה הצפויה. כל קבוצה תתבקש להכין עבודה על המוצג בתהליך של חקר, גילוי וחשיפה. במהלך ההדרכה נציג מכל קבוצה ישתף את הכיתה בגילויים של קבוצתו על המוצג (אפשר להסתפק אפילו ב-10 עובדות מעניינות על המוצג ושאלה לדיון).

לאחר הביקור במוזיאון:
  • ניתן לסכם את המפגש ע"י ניתוח התערוכה ב-4 שלבים הקשורים לנושא 1.תיאור 2. מיון 3. תובנות 4. הערכה ושיפוט
  • לכתוב מאמר ביקורת לעיתון
  • לערוך חידון בקיאות באמצעות שאלות מילוליות או זיהוי מתוך פרטים מצולמים של המוצגים שנצפו במוזיאון.
  • משחקי התבוננות ויצירה עם צילומים של היצירות בזיקה לאלה שנצפו במוזיאון:
    תן שם ליצירה, חבר סיפור\שיר\דקלום\חידה\תשבץ, מה קרה לפני? מה יקרה בעוד רגע? היכן עמד הצייר כשצייר תמונה זו? (גבוה? נמוך?), מה מציאותי ומה אינו מציאותי? מה הדבר (צורה\צבע) הראשון שראית?, המשך את התמונה, משחקי זיכרון למיניהם, אילו יכולת? להיכנס לתמונה, להוסיף פרט, להוריד פרט, להפוך את היצירה לישראלית\בדיונית\מפחידה\מצחיקה\עתיקה, לשנות את הצבעים\האור\החומרים
    להשמיע צלילים\קולות, לדמיין את הריחות, לשמוע מה אומרות הדמויות, להלביש אחרת את הדמויות, לשוחח עם הדמויות\האמן, לשער מה קרה לפני ומה יקרה אחרי, לשחזר שיחה בין האמן והמזמין\האמן ואתה, לדמיין משפט- סנגור של התמונה מול קטגור, לדמיין מה קורה בלילה כשסוגרים את המוזיאון...


פעילויות לתלמיד ולמורה לפני ואחרי הביקור במוזיאון לגיל 6 - 8

דפי הפעלה לתלמידים: פסלים מבולבלים

טיפים למורה: הנחיות לשימוש בקובץ