האגף הנוער והחינוך לאמנות   הדרכותלמוסדות חינוך - לפי גיל  

למוסדות חינוך - לפי גיל

share הדפסשלח לחבר

לייעוץ, לתעריפים ולהזמנת הדרכות >>>>>
 חטיבת הביניים >>>>
חטיבה עליונה  >>>>

הדרכות מיוחדות לכל גיל בנושא השנתי: האחר הוא אני


גן חובה

טוב לי בגוף וטוב לי בלב
בסיור בגלריות ילמדו הקטנטנים על המשחקים האולימפיים ביוון העתיקה, על משחקי כדור בדרום-אמריקה ועל מזון בריא ושיטות ריפוי בתרבויות עתיקות. מה גורם לנו 'להרגיש טוב' ואיך מעשירים את הנפש במחול, במוזיקה ובתאטרון .

בעקבות הנושא השנתי "האחר הוא אני"
הדרכה  לכיתות א'-ו'

"כל אחד הוא מיוחד"  מיהו האחר במוזיאון ? כמו השוני בין יצירות האמנות במוזיאון ככה כל אחד מאיתנו הוא אחר. כל ילד הוא יצירה ייחודית בעולם.במוזיאון נצא למסע בעקבות ילדים מארצות שונות בעולם. נגלה במה הם דומים לנו ובמה אנחנו שונים מהם.האם בילד האחר ששונה ממני גם אני מתחבא?

 

כיתה א'

הרפתק-אות סיור הכרות עם המוזאון באמצעות משחק חיפוש של אותיות הא"ב המסתתרות באולמות התצוגה. במהלך הסיור ייחשפו הילדים לשלל טכניקות וחומרים כגון פסיפס ותבליט, חרס ובד; הם יתנסו ביצירות שונות ויקבלו ספרון מתנה.

"הכי הכי" במוזאון למוזאון ישראל, כמו לכל ילד, יש אוסף משלו. בסיור זה נכיר את האוסף ונגלה את היצירה הכי יקרה, את החפץ הכי עתיק או הפסל הכי כבד. גילוי ראשון של המוזאון לקטנטנים.

כיתה ב'

חגיגת ספר תורה הזדמנות לחגוג את קבלת ספר התורה בהוד והדר: להכיר את ספר התורה העתיק בעולם, לבחון את עבודתו של סופר הסת"ם, לראות עיטורים של ספרי תורה מקהילות היהודים השונות ולקבל ספרון מהודר המאגד צילומים של ספר התורה ואביזריו.

ציירים ליום אחד למה רצה ואן גוך  לצאת לשמש? מדוע צייר מירו  על שפת הים? מה משך את מונה לצייר פעם אחר פעם את אותו נושא? – במהלך הסיור נכיר את כלי הצייר מהמכחול ועד לצבעי השמן, נלמד על משיכות מכחול ועל פאלטה וצבעים ונתנסה בציור על בד.

כיתה ג'


חוזרים למצרים מפגש פנים אל פנים עם פסלי הפרעונים בני אלפי השנים, עם ארונות קבורה מצריים על שלל החפצים שהוטמנו בהם, עם צלמיות אלים, עם כתב החרטומים ועם האמונה בחיים שלאחר במוות במצרים העתיקה.

כיתה ד'


האדם הקדמון פגישה עם בני-האדם הראשונים שחיו בעולמנו: נצא לצייד, נשב לאור המדורה ונאכל ארוחת בוקר קדמונית ממש כמו בתקופת האבן. אפשר לשלב גם ביקור במערת האדם הקדמון המשוחזרת שבחצר אגף הנוער.

מסביב לעולם בשעתיים בואו להכיר את השמאן האפריקני, הצ'יף האינדיאני והאציל האירופי במסע בין יבשות ותרבויות המלווה ביצירה ומשימות. כל תלמיד יקבל דרכון אישי. טיסה נעימה.

 

כיתה ה'

תראו מה שצבע יכול לעשות סיור בעקבות הצבעים באולמות האמנות: מה הטעם של סגול? ואיך מריח ירוק? כמה גוונים לאדום ואיך השתנתה תפיסת הצבע לאורך שנים? למה המכחול של ואן-גוך מעורר שמחה ואילו הכחול של פיקאסו מוליד עצבות?

די! חפרתם! מהי עבודת הארכאולוג וכיצד אפשר ללמוד מחרס קטן על תרבות מפוארת. נסייר בין תקופות האבן, הברזל והברונזה, ונשאל מה צריך לדעת כדי לפענח כתבים, וכיצד משמרים את הממצאים. אפשר להוסיף להדרכה פעילות חווייתית בתל הארכיאולוגי המשוחזר שבחצר אגף הנוער.

 

כיתה ו'

ימי יוון, רומא וירושלים באמצעות התבוננות בפסלי האלים והקיסרים, בכדים ובמסכות נפליג אל העולם הקלסי ואל רזי התרבות היוונית והרומית. המושגים שיעלו, כגון: דמוקרטיה, תאטרון, משתה ומיתולוגיה ישקפו את מידת ההשפעה של העולם העתיק על עולמנו היום. הסיור מלווה בהפעלות ויצירה. הכינו את זרי הדפנה!



חטיבת-הביניים

שורשי מצווה שורשי מצווה הכרה מקרוב של שורשי המסורת היהודית והכרה בכך שאנו חוליה בשרשרת הדורות. סיור משימות חיפוש ויצירה, שבמהלכו יפגשו בני-המצווה את ספר ספרי התורה העתיקים בעולם, ממצאים מתקופת בית-המקדש השני ובתי-כנסת של קהילות שונות.

מבחן בגרות טקס בר-המצווה היהודי וטקסי חניכה אחרים מעלים את השאלה אם בגרות היא תהליך תרבותי ולא רק תהליך טבעי. שיטוט באולמות התצוגה של תרבויות אפריקה, יפן או הולנד במאה ה-17 יניב תשובות מגוונות על השאלה מה נדרש כדי הפוך מילד לבוגר.

ללכת שבי אחריו מבחן בגרות טקס בר-המצווה היהודי וטקסי חניכה אחרים מעלים את השאלה אם בגרות היא תהליך תרבותי ולא רק תהליך טבעי. שיטוט באולמות התצוגה של תרבויות אפריקה, יפן או הולנד במאה ה-17 יניב תשובות מגוונות על השאלה מה נדרש כדי הפוך מילד לבוגר.


חטיבה עליונה

זהות מקומית לרגל קבלת תעודת הזהות בכיתה י' אנו מציעים לבחון אותה מבחוץ ומבפנים: מה מקורות סמל המדינה והאם הם עדיין רלוונטיים? מה הקשר בין זהות ישראלית לזהות יהודית, והאם יש מקום לתעודת זהות, כשכולנו אזרחי הכפר הגלובלי. אפשר לקיים את טקס חלוקת התעודות באודיטוריום המוזאון.

רק בישראל מה בין יפי הבלורית והתואר לישראלים בני ימינו? מסע לאורך מאה שנות האמנות הישראלית, העוקב אחר המגמות השונות בחברה הישראלית כפי שהן משתקפות בציור, בפיסול ובאמנות הווידאו.

אולי תסבירו לי? על התפתחות האמנות המערבית מן המאה ה-17 ועד ימינו: למה לומדים אמנות? לשם מה קיימים מוזאונים? מה הקשקוש הזה על הבד ולמה הוא כל כך יקר? והאם יש מקום באמנות שהוא מעבר ליפה/לא יפה?

מיתוס היופי נראה כי שגרת היופי והטיפוח הולכת ומתעצמת מדור לדור – האמנם? דרך סיור בגלריות המוזאון נוכל לבחון מי הם הכוחות המעצבים את תפיסת היופי והטיפוח הגופני, והאם היא תלוית תרבות? נכיר את שגרת הטיפוח של בן העת הקלסית ונגלה שמטרוסקסואל אינו המצאה חדשה. נתבונן בדימויי נשים לאורך מאות שנים ונבחן מה השתנה, אם בכלל... הרבה שאלות עם הרבה יופי לצדן.

ראליטי במוזאון ישראל תכניות הריאליטי צמחו על קרקע עשירה של תרבות שאינה מפסיקה לבחון את מושג המציאות. בסיור, שמתחיל בחלון למציאות של אלברטי, עובר דרך החלון הסגור של דושאן ומסתיים ביצירות וידאו ארט, יועלו שאלות על אודות קיומה של אמת מוחלטת ועל הצורך להמציא מציאות חלופית.

 

מגמות בתיכון


מגמת אמנות הביקור במוזאון מאפשר לתלמידים להכיר מקרוב את יצירות-המופת המקוריות שנלמדו בשיעור: להתפעל ממשיכות המכחול העזות של ון-גוך, להתרגש מרמברנדט ולצחוק עם דושאן. התערוכות המתחלפות הן חלון לעולם האמנות העכשווית בארץ ובעולם. אפשר לשלב בסיור מפגש עם אוצר או סדנה עם אמן.

מגמת ספרות האם תמונה שווה אלף מילים? בואו לבחון כיצד מגמות ספרותיות כראליזם וסוראליזם מתגלמות באמנות ולגלות את הדמיון והשוני בין הטקסטואלי לחזותי.

מגמת היסטוריה התבוננות ביצירות אמנות כמסמכים היסטוריים. למה גרמה המהפכה התעשייתית ומה היו השלכותיהן של מלחמות העולם, ואיך נראית מהפכת ההמונים מבעד לאמנות המאה ה-19 והמאה ה-20?

מגמת תנ"ך ולימודי א"י אולמות הארכאולוגיה מעירים לחיים את סיפורי המקרא. בין המוצגים: ממצאים מתקופת האבות, עדויות לממלכת דוד, שרידי במות מתקופת הבית הראשון ועדות לגלות סנחריב. בסיור אפשר ללמוד על התפתחות הכתב העברי ולשלב ביקור בהיכל הספר ובדגם הבית השני.

לתיאום הדרכות 


לבתי–ספר ומוסדות חינוך navas@imj.org.il 02-6708805
להשתלמויות גננות והגיל הרך ellaco@imj.org.il 02-6771308
לייעוץ והכוונת תכנים טל flavialw@imj.org.il 02-677130