אוספים
   על אודותהודעות לעיתונות

הודעות לעיתונות

הדפסשלח לחבר
 



הפנינג אמנות לכל המשפחה
יום ג' 26.7.2011 


שעון חול: עבודתו של מיכה אולמן
יום א', 12.6.2011  

מסדנתו של אניון: כלי זכוכית נדירים מאוסף שלמה מוסיוף
תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, ירושלים
23.5.2011


הנסיך פליפה ורעייתו הנסיכה לטיסיה ביקרו במוזיאון ישראל, ירושלים
יום ג', 12.4.11 בשעה 10.15

אפרת נתן, אוהל, 2011 
סדרה חדשה של עבודות אמנים ישראלים
5.4.2011


מנכ"לי המוזיאונים המובילים בעולם
הגיעו לוועידת ירושלים לתיירות בינלאומית
31.3.2011

בחירתו של נסיך
יצירות מופת על נייר מאוסף אסטרהזי
27.3.2011

ג'יימס סניידר - בין 50 האישים המשפיעים
27.2.2011

הוכרזו הזוכים בפרסי מוזיאון ישראל לאמנות ולעיצוב
לשנת 2010
30.1.2011

פסלו של רוקסי פיין 'התהפכות' הוצב בגן האמנות
27.1.2011

המבקר החצי-מליון מאז הפתיחה המחודשת
19.1.2011


 

 

 

 

 

לפרטים:
מחלקת העיתונות, 02-6708935


 

הפנינג אמנות לכל המשפחה
יום ג' 26.7.2011  בין השעות 16:30- 21:00

ילדים, הורים, סבים וסבתות, כולם מוזמנים ליהנות מאחר צהריים קסום ושונה של אמצע הקיץ.
מוזיאון ישראל מזמין להפנינג איכותי המיועד למשפחות ומתרחש במעלה קרטר בכניסה למוזיאון.
לאורך מעלה קרטר ועד לכניסה הראשית למוזיאון יהיו מיצבים, עבודות אמנות, מוזיקה וסדנאות. המשתתפים יוכלו להשתתף ביצירת ענק משותפת וליהנות מפעילויות נוספות במוזיאון ובגן.

יצירת אמנות משותפת אמנית-קהל 16:30-19:00

האמנית נועה חיים תבנה עם הקהל עבודת אמנות מלוחות קרטון מתקפלים שמתחברים זה לזה ויוצרים יחד פסל ענק המורכב מצורות גיאומטריות.
עבודת אמנות משותפת זו היא בהשראת התערוכה באגף הנוער "החיים הוראות שימוש" אשר עוסקת במקומן של הוראות בחיינו ובמשמעותן. כל משתתף יקבל לוח קרטון משלו ויתרום את חלקו ליצירה - על פי הוראות שיקבל. הפסל הענק יוצב במעלה קרטר המשקיף על גן האמנות ועל העיר ירושלים.

על האמנית:
נועה חיים, אדריכלית ומעצבת ישראלית החיה ופועלת ברוטרדם. חיים היא בעלת המותגCOLLECTIVE PAPER AESTHETICS .
נועה חיים הציגה בפסטיבל ארכיטקטורה בלונדון 2008, בשבוע העיצוב הגרמני באיינהובן באוקטובר 2008, בקלן, אמסטרדם, קופנהגן ועוד. ב-2009 זכתה לציון לשבח בפסטיבל העיצוב בסיאול. לאחרונה הציגה בביינאלה בוונציה.
לכבוד אירוע זה יצרה נועה חיים קולקציה של מוצרים מודולריים הבנויים מריבועי קרטון בגדלים שונים. בעזרת מוצרים אלה אפשר ליצור מבנים שגודלם מ-10 ס"מ ועד 3 מטרים.

סדנת אמנות לילדים 16:30-19:00
בנוסף למיצב הגדול, יוכלו הילדים ליצור מבנים קטנים שכל אחד מהם הוא לבנת בנייה מקרטון אשר בעזרת קיפול ופתיחה יוצרת צורות מעניינות. עבודות הקיפול הן בהשראת יצירתה של האמנית נועה חיים ויונחו בידי צוות אגף הנוער

מיצגי אמנות 16:30 - 19:30
לאורך מעלה קרטר, המוביל לכניסה הראשית למוזיאון, יתקיימו מיצגי אמנות וצילום של קבוצת הגיגית הירושלמית
הופעת להטוטנות אמנותית תתקיים ב-19:00
מופעי מוזיקה וג'אז יתקיימו ב-16:30 וב-17:45

סיורים תאטרליים בגלריות המוזיאון  17:30 , 18:45
השחקנית אודליה והב תוביל את המשתתפים ברחבי המוזיאון לסיור העוסק ב...אוכל. הסיור לאכול עם העיניים הוא הדרכה תאטרלית דרך יצירות האמנות והקהל מוזמן להסתכל במבט חדש ורענן על אמנות, אוכל, מתכונים ומה שביניהם - סיור צבעוני, עסיסי ועתיר טעמים.

מופע: התזמורת חיה בסרט  20:00
לקראת השעה 8 בערב ייסגרו הסדנאות והמיצבים והקהל יוזמן לצפות בהופעה של תזמורת המהפכה בתכניתה התזמורת חיה בסרט – מופע מקורי של מוזיקה וקטעי הנפשה. עשרה מלחינים ואנימטורים צעירים חברו יחד ליצירת הדיאלוג בין מוזיקה לסרטי אנימציה.
אחד הסרטים, 4 דקות בירושלים, מראה באנימציה את ירושלים ואת מוזיאון ישראל והיכל הספר.

על התזמורת:
רועי אופנהיים מנצח על המוזיקה, זוהר שרון הוא המנהל המוזיקלי ואיתם 16 נגנים שיציגו לפנינו יצירה ישראלית מקסימה.
הפרויקט בשיתוף עם בוגרי המחלקה לאנימציה של בצלאל - האקדמיה לאמנות ועיצוב והוא פועל היום בחסות מדיאטק חולון.

  


   

שעון חול: עבודתו של מיכה אולמן
תערוכה רטרוספקטיווית רחבת היקף של עבודתו של מיכה אולמן, מהחשובים באמני ישראל וחתן פרס ישראל לשנת 2009, תיפתח במוזיאון ישראל ב-22.6.2011
אוצר יגאל צלמונה

מיכה אולמן יוצר פסלי חוץ שלעתים קשה להבחין בהם, רבים מהם אינם בולטים מעל פני האדמה ופסלים העשויים בעיקר מברזל ומחול. עבודותיו נוגעות בנושאים אוניברסליים כגון משמעותם של מקום ובית, מפגש משפחתי סביב שולחן אוכל ונוכחותם רבת העצמה של ההיעדר והריק. עבודותיו מתוארות כנשגבות ובה בעת ארציות, מטפיזיות אך גם חושיות וחושניות והן מצליחות לבטא סמליות מזמנים אחרים באמצעות שפת אמנות עכשווית.

התערוכה רחבת ההיקף תציג את מכלול פעילותו של מיכה אולמן במשך יובל שנים בתחומי הפיסול והרישום.
החלק הפיסולי כולל כחמישים פסלי ברזל וחול – חלקם מאזכירים צורות שונות של בית או רהיטים בגדלים שונים (גובהם של הגדולים למעלה משלושה מטר ושל הקטנים כעשרה ס"מ). לכולם מעטפת ברזל ובתוכה חול. בין הפסלים שולחנות חול ומיטות חול והאמן יצר עליהם צורות שונות, למשל של צלחות וכוסות, מזלגות, סכינים – או של נקבי גופה של דמות אנושית: גבר ואשה. אופן הצבת הפסלים באולם מעלה על הדעת מצבור בתים או רהיטים שכאילו מבצבצים מן הרצפה וצומחים מתוכה, או להיפך, עיר שוקעת המזכירה את נבואת הזעם של יחזקאל ("הערים תחרבנה והבמות תישָמְנה"). באולם נפרד יוצגו רישומים מתקופות שונות; מרישומי השדות של שנות ה-70 ועד לרישומי החול של העשורים האחרונים. השילוב של ברזל וחול, קשה ורך מאפיין את דרך חשיבתו של אולמן שבמרכזה חשיבות המפגש בין כוחות שונים ומנוגדים.

חתונה בחול
אחד משיאי התערוכה היא העבודה "חתונה" מסדרת התזות חול של אולמן בשנים האחרונות. את העבודה הזו יצר אולמן במיוחד לתערוכה – מעין מיצב שישתרע על פני 200 מ"ר המבוסס על טכניקת זריקת החול שהוא פיתח:  הנושא הוא חתונה: שולחנות של אולם חתונות וכיסאות בהתאם, קבוצת מוזמנים מסביב לחופה שמתחתיה חתן, כלה, שושבינים, רב. שבירת כוס. על כל אלה שפך האמן חול. המבקרים בתערוכה יראו טביעות ב"תשליל" בחול של שלחנות, כיסאות, רגלי אנשים, מוטות חופה – ושברי כוס.
מספר סרטי וידיאו שנעשו על אולמן יציגו את פעילותו. אחד מהם מתעד את "ספרייה", אנדרטה שאולמן יצר בכיכר בבל בברלין לזכר שריפת הספרים בידי הנאצים במאי 1933 והיא עשויה כספרייה תת-קרקעית גדולה שמדפיה ריקים, שאפשר לראות אותה מבעד לחלון ברצפת הכיכר. היא נחשבת לאחת מן האנדרטאות החשובות בעולם וזיכתה את האמן בתהילה בינלאומית. כן יוקרן סרט שצולם במיוחד לתערוכה המתעד את פסלי הסביבה של אולמן בארץ ובעולם.

רבות מעבודותיו של אולמן מבוססות על צורת הבור החפור. " אני אדם חופר", הוא אוהב לומר. לדבריו, בור הוא בראש ובראשונה צורה שקושרת את גורלה למקום מסוים, ואין להעבירו ממקום למקום. הוא מבטא את הזיקה המיידית הישירה של הישראלי, בן דורו של אולמן, לרעיון עבודת האדמה. פעולת החפירה קובעת קצב איכרי של עבודה, קצב של הקשבה ליקום - עבודת אדמה במובן העמוק של המושג. אבל בור פעור הוא גם שאלה פתוחה, ביטוי של ספק.
האדמה והחול הם חומרים בסיסיים ביצירה שלו בגלל ריבוי ההקשרים שלהם ועומקם. יש בהם לידה וצמיחה ויש גם מוות. האדמה היא המקום שבו ניטעים שורשים של קבע אבל החול הוא גם מטפורה של ארעיות, ספק, ושל פריכות.
את התערוכה אצר יגאל צלמונה, אוצר ראשי בינתחומי במוזיאון ישראל.
התערוכה תימשך כחמישה חודשים ולכבודה יראה אור קטלוג בעברית.

 


   

מסדנתו של אניון: כלי זכוכית נדירים מאוסף שלמה מוסיוף
תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, ירושלים
31 במאי 2011 – 28 בינואר 2012
אוצרת – נטליה כצנלסון

אוסף מיוחד במינו של כלי זכוכית מנופחים לתבנית מהמאה ה–1 לספירה, ובהם כלים שהם פאר היצירה בזכוכית בכל הזמנים, יוצגו בתערוכה חדשה במוזיאון ישראל. התערוכה מוקדשת לאמן הזכוכית הנפלא אניון, הראשון ששמו מופיע על עבודותיו. יצירות בחתימתו נדירות ביותר וברוב המוזיאונים בעולם מוצגים פריטים בודדים בלבד מעשה ידיו. זו הפעם הראשונה שלתערוכה אחת נאספו מספר רב כל כך של כלי אניון. לצד עבודותיו יוצגו עוד כלים מנופחים לתבנית, מקצתם אף נושאים כתובות. רוב הכלים בתערוכה הושאלו מן האוסף העשיר של שלמה מוסיוף והם מוצגים לראשונה לקהל.

שנים לא רבות לאחר המצאת ניפוח הזכוכית, באמצע המאה ה-1 לפני הספירה, גילו אומני הזכוכית שאפשר לחקות על נקלה את כלי השולחן האלגנטיים והאופנתיים, העשויים מתכת וחרס ומעוטרים בתבליט, על-ידי ניפוח הזכוכית ישירות לתבניות. טכניקה חדשה זו התפתחה בחוף המזרחי של הים התיכון ועד מהרה התפשטה ברחבי האימפריה הרומית. העיצוב בתבנית אִפשר לייצר בתבנית אחת סדרות של כלים מעוטרים בדגמים זהים וכך להוזיל את מחירם. יצירות הזכוכית הללו, שהיו מרהיבות ביופיין ועם זה זולות יחסית, זכו לפופולריות עצומה, כפי שמעידים כלים ששרדו ונמצאו, מספרד במערב ועד המפרץ הפרסי במזרח.

הגדול בייצרני הזכוכית המנופחת לתבנית, ומגדולי אמני הזכוכית של כל הזמנים, היה אניון. רב-אמן זה פעל כנראה באמצע המאה ה-1 לספירה והיה הבעלים של סדנת זכוכית בצידון או בסביבתה, אזור שהיה באותה עת מרכז חשוב לייצור זכוכית. קרוב לוודאי שלצדו עבדו תלמידים ועוזרים אחדים, שעסקו והתמחו איש-איש בשלב אחר של תהליך הייצור. אניון היה אמן הזכוכית הראשון ששילב בעיטור של עבודותיו את חתימתו: "אניון עשה".

משלימים את אוסף כלי הזכוכית הנדירים של שלמה מוסיוף, המוצג כאן לציבור לראשונה, יצירות זכוכית חשובות מאוסף מוזיאון ישראל ולצדן כלים יקרי ערך שהושאלו לתערוכה מאת ד"ר דוד וימימה יסלזון, ציריך; מוזיאון ארץ ישראל, תל-אביב;  ורשות העתיקות.

 


 

הנסיך פליפה ורעייתו הנסיכה לטיסיה ביקרו במוזיאון ישראל, ירושלים
יום ג', 12.4.11 בשעה 10.15

יורש העצר הספרדי הנסיך פליפה מאסטוריאס ורעייתו הנסיכה לטיסיה ביקרו במוזיאון ישראל, ירושלים, ביום ג', 12.4.11 בשעה 10.15 קיבלו את פניהם יגאל צלמונה, אוצר ראשי בינתחומי ודר' אדולפו רויטמן מנהל היכל הספר.

מסלול הביקור:
דגם ירושלים בימי הבית השני
היכל הספר והמגילות הגנוזות (אין לצלם בהיכל)
מעלה המוזיאון המחודש המשובץ יצירות אמנות
האגף לאמנות ותרבות יהודית עם דגש על כתבי יד עתיקים מספרד
הגלריות לאמנות ישראלית.

גלריית תמונות מן הביקור>>>


סדרה חדשה של עבודות אמנים ישראלים על קיר ענק וגבוה במוזיאון ישראל
5.4.2011






אפרת נתן, נולדה בישראל, 1947
אוהל, 2011
בד, חבל, עץ ומתכת ,אוסף האמנית

 
עבודותיה של אפרת נתן סובבות על ציר של זיכרונות אישיים וקיבוציים ונסובות על סמלים שבחלוף הזמן שינו תוכן ומשמעות, התמלאו והתרוקנו. העבודה המוצגת כאן היא ראשונה בסדרת עבודות שיותקנו במיוחד לקיר זה. היא משחזרת אוהל של הצבאות שנלחמו באזור במלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה שימשו אוהלי הצבאות הללו את “גדוד העבודה“ בהתגייסותו לבניית היישוב ולהקמת שכונות אחדות בתל-אביב ובירושלים. כשהמשורר שלונסקי תיאר בשירו “זמר“ את “...לובן אוהלינו, שפשטו בעמק כַּיוֹנים“, הוא התכוון לקיבוץ עין-חרוד שקם כמחנה אוהלים כאלו למרגלות הרי הגלבוע
אוהל הוא מקום מגורים ארעי טרם המעבר לבית של קבע ומשכן לנוודים, לחיילים או לפליטים. אוהל-מועד היה משכנו הזמני של אלוהי ישראל עד שנבנה בית-המקדש. בהקשר הציוני האוהל מייצג את תקופת המדינה שבדרך. לאחר הקמת המדינה שוכנו פליטים יהודים מאירופה וממדינות ערב ופליטים פלסטינים במחנות אוהלים. הוריה של אפרת נתן, ממייסדי אחד הקיבוצים בעמק בית-שאן, הקימו את משפחתם עם כניסתם לאוהל שכזה, וכמו חופה הוא מסמל גם התחלה חדשה של חיים משותפים. צבעו הלבן הוא סמל לטוהר וראשוניות. בהצבתו על הקיר השחור האוהל מזכיר גוף שמימי, כאות וסימן המאירים מרחוק. שלא כמו אוהל שיתדותיו נעוצות באדמה, הוא נראה מרחף או צונח. בעבודה אחרת של האמנית, “פסל הנפת החרמש“, שאפשר לראות בתצוגת הקבע של האמנות הישראלית במוזיאון, 12 חרמשים יוצרים צורת מעגל ומרמזים למחול ה“הורה“ הסוחף. גם “אוהל“ עוסק בתקופת ההתיישבות ובאידאלים שעמדו לנגד עיני החלוצים וגם בו נוצרת צורת מעגל ומתחולל מעין ריקוד של מיתרים ויתדות המקביל לזה של החרמשים. האוהל העגול, המייצג את שלמות הקבוצה ואת ערכי ה“יחד“ שלה, תלוי על בלימה, הפוך ומרוקן מתוכן, אך מאיר ככוכב זוהר בשמי החושך.


מנכ"לי המוזיאונים המובילים בעולם הגיעו לוועידת ירושלים לתיירות בינלאומית

מנכ"ל מוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק, מנכ"ל מוזיאון ון גוך באמסטרדם, מנכ"ל המכון לאמנות בשיקגו ומנכ"ל מוזיאון ההרמיטאז' בסנט פטרבורג נענו להזמנתו של מנכ"ל מוזיאון ישראל

מנכ"לי המוזיאונים המובילים בעולם באו לירושלים בחודש מרס להשתתף בוועידת ירושלים הבינלאומית לתיירות שהתקיימה בין התאריכים 29 - 31 במרס 2011 במרכז הקונגרסים הבינלאומי בנייני האומה בירושלים. ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, הזמין את עמיתיו מהמוזיאונים המובילים בעולם לירושלים כדי לדון ביכולתה של התרבות לקדם תיירות. בין האנשים שאישרו השתתפות: תומאס קמפבל, מנכ"ל מוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו-יורק; אקסל רוג'ר, מנכ"ל מוזיאון ון-גוך באמסטרדם;  ג'יימס קונו, מנכ"ל המכון לאמנות של שיקאגו;  מיכאיל פטרוקובסקי, מנכ"ל מוזיאון ההרמיטאז' בסנט פטרבורג רוסיה. כן ישתתף בו מאסימו אנדראולי, יועץ תרבות, ממארגני פסטיבל המסכות בוונציה.
ג''ימס סניידר נבחר לאחרונה לרשימה השנתית היוקרתית של 100 האישים המשפיעים ביותר בעולם האמנות שמפרסם העיתון הצרפתי ז'ורנאל דז אר, מהדורה-אחות בצרפתית של The Art Newspaper. 
מנכ"ל מוזיאון ישראל: 'ירושלים היא אחת הערים המרתקות בעולם, יש בה שילוב מרתק של קודש וחול. מהמקום הזה, עיר בטבורו של עולם, שהתברכה בהיסטוריה עשירה ובאוצרות התרבות של העולם המונותאיסטי, אפשר לפרש בצורה הטובה ביותר את אוצרותיה למען הדורות הבאים. התמזל מזלי ואני קשור לשינוי המקיף שמוזיאון ישראל - בית להרבה מאוצרות אלה - עבר בעת האחרונה. הדיון שלנו יעסוק באופן שבו מוזיאון ישראל, על אוצרות התרבות וההיסטוריה שבו, משמש אבן שואבת לתיירות בינלאומית, בדומה למוזיאונים בבירות תרבות אחרות, כגון אמסטרדם, שיקגו וניו-יורק.'  

ועידת ירושלים הבינלאומית לתיירות, שהתקיימה לראשונה, נערכה ביזמת משרד התיירות, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ומרכז הקונגרסים הבינלאומי בנייני האומה בירושלים. בוועידה היו צפויים להשתתף כ-1000 איש, מהארץ ומחו"ל. מטרת הוועידה למצב את ירושלים כמרכז לתיירות עולמית ולדון בדרכים השונות לקדם את תעשיית התיירות בעולם באמצעות בחינתה מנקודות מבט של דיסציפלינות שונות וביניהן: כלכלה, טכנולוגיה, שיווק, תקשורת ותרבות.

את הוועידה פתחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר התיירות סטס מיסזניקוב וראש עיריית ירושלים ניר ברקת.

מושב מיוחד 'התרבות כמקדמת תיירות' ייערך ביום רביעי, 30 במרס 2011 בשעה 11.30. במושב זה ידונו בנושא 'תיירות והמוזיאון הבינלאומי' בהנחיית מר ג'יימס סניידר  ובהשתתפות מנהלי המוזיאונים מהעולם שהגיעו לוועידה.

 


 

בחירתו של נסיך : יצירות מופת על נייר מאוסף אסטרהזי
המוזאון לאמנויות, בודפשט
תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, ירושלים. הפתיחה 2.4.11

109 רישומים והדפסים מהמאה ה-15 ועד המאה ה-18, כולם יצירות מופת מן האוסף העשיר של הנסיך ניקולאס אסטרהזי  השני (Nicolas Esterhazy, 1765-1833 ) השמור במוזיאון לאמנויות בבודפשט, הגיעו בהשאלה למוזיאון ישראל ויוצגו לציבור בתערוכה חדשה  החל ב-2.4.11.

בנוסף לחמש יצירות מאת רמברנדט ון-ריין, יוצגו בתערוכה רישומים והדפסים של אמנים ידועים כגון ניקולס פוסן, לוקס קרנך האב, קלוד לורן, בטיסטה פירנזי, אלברכט דירר,הנס הופמן , פאולו ורונזה ויצירות של אמנים אחרים מן השורה הראשונה.

תערוכה זו היא הראשונה בסדרת תערוכות מאוספים ציבוריים שהתחילו כאוספים פרטיים. מדובר באוסף העצום של ניקולאס אסטרהזי השני, נסיך הונגרי שהיה פטרון אמנות. אסטרהזי בנה את אחד מהאוספים הפרטיים החשובים ביותר באירופה המרכזית בסוף המאה ה-18 ותחילת ה-19. התערוכה מציגה את טעמו האישי של הנסיך אסטרהזי, בן למשפחת אצולה  מהמכובדות בהונגריה . האוסף העצום כולל 51,000 הדפסים, 3,500 רישומים, 600 ציורים, 300 ספרים והוא כמחצית מאוסף המחלקה לרישומים במוזיאון בבודפשט. לתערוכה נבחרו 109 רישומים והדפסים של אמני מופת מאיטליה, גרמניה, ארצות השפלה וצרפת המשקפים את טעמו של האספן וטעם התקופה, הארצות שבהן הרבה לבקר וחיבתו הרבה לאיטליה ולאמניה.

אוסף אסטרהזי מציע הצצה אל אוספי המוזיאון מבירת הונגריה והיצירות שנשמרו בארמונות אצילים ומלכים, וכן הוא מעורר עניין בהיכרות שהוא מאפשר עם טעמו של האספן.

התערוכה מגיעה לירושלים בעקבות הידוק הקשרים בין מוזיאון ישראל, ירושלים והמוזיאון לאמנויות, בודפשט, שניהם מוזיאונים אנציקלופדים ואוספיהם נפרשים משחר העת העתיקה ועד ימינו. לפני כשנתיים הציג מוזיאון ישראל את התערוכה "מורשת ארץ הקודש: אוצרות ממוזיאון ישראל" במוזיאון לאמנויות בבודפשט, והיא התקבלה בעניין רב.

אוצרת התערוכה מאירה פרי-להמן.

לכבוד הפתיחה יראה אור קטלוג דו-לשוני. התערוכה תוצג במשך שלושה חודשים.


ג'יימס סניידר, מנכ"ל מוזיאון ישראל, דורג בין 50 האישים המשפיעים בעולם האמנות לשנת 2010
העיתון הצרפתיJournal des Arts  כלל את מנכ"ל מוזיאון ישראל ברשימת 100 הדמויות המובילות

מנכ"ל מוזיאון ישראל, ירושלים, ג'יימס סניידר נכלל ברשימה השנתית היוקרתית של 100 האישים המשפיעים ביותר בעולם האמנות שמפרסם העיתון הצרפתי ז'ורנאל דז אר, מהדורה-אחות בצרפתית של The Art Newspaper. סניידר, יליד ארצות-הברית, דורג במקום ה-46 ברשימה, ולצדו בין השאר  האספנים אלי ברוד ולאונרד לאודר; גלן לורי, מנהל המוזיאון לאמנות מודרנית וניל מקגרגור, מנהל המוזיאון הבריטי; האמנים דמיאן הרסט ואניש קאפור; האדריכלים פרנק גרי וזהה חדיד; המעצבים רון ארד ופיליפ סטארק; ובעלי הגלריה לרי גגוזיאן וארני גלימטשר.

ג'יימס סניידר הוא מנכ"ל מוזיאון ישראל ע"ש אן וג'רום פישר מאז 1997. בהנהגתו השלים מוזיאון ישראל באחרונה תכנית התחדשות שנמשכה 3 שנים בעלות של 100מיליון דולר. משרדי האדריכלים ג'יימס קרפנטר מניו-יורק ואפרת-קובלסקי מתל-אביב בנו את התכנית כך שהחלקים החדשים יתמזגו בתכנון המקורי של המוזיאון והוא יתרחב תוך שמירה על צביונו הייחודי. תכנית ההתחדשות היא הגדולה מאז הוקם המוזיאון ב-1965. במתכונתו המחודשת נפתח המוזיאון ביולי 2010 וזכה לתגובות נלהבות ולחשיפה ציבורית רחבה – עד כה ביקרו בו קרוב ל-600 אלף איש.

בתקופת כהונתו של סניידר התחזק גם מעמדו הבינלאומי של המוזיאון בזכות תכנית תערוכות שאפתנית בירושלים ותערוכות נודדות ברחבי העולם; אוספי המוזיאון המגוונים התרחבו; רשת אגודות הידידים הסתעפה והיא פרושה היום על פני 14 מדינות; ונחנך קמפיין להכפלת הקרן השמורה ל-150 מיליון דולר.

מר סניידר עבר אל מוזיאון ישראל מהמוזיאון לאמנות מודרנית (MOMA) בניו-יורק, שם שימש סמנכ"ל בשנים 1996-1986. סניידר בוגר אוניברסיטת הרוורד ועמית ע"ש לוב מטעם ביה"ס לעיצוב של הרוורד.


הוכרזו הזוכים בפרסי מוזיאון ישראל לאמנות ולעיצוב לשנת 2010

ברי פרידלנדר זוכה בפרס סנדברג לאמנות ישראלית,  ארז ישראלי זוכה בפרס קולינר לאמן ישראלי צעיר, מיכל היימן זוכה בפרס שפילמן הבינלאומי למצוינות בצילום, עילית אזולאי זוכה בפרס ז'ראר לוי לצלם צעיר, אבי סבג ובית הספר לאמנות מוסררה ע"ש נגר זוכים  בפרס קבלין לצילום על מפעל חיים, קובי ברחד זוכה במענק סנדברג למחקר ופיתוח, אורית חופשי זוכה בפרס  יעקב פינס לאמן הדפס ישראלי.

פרסי מוזיאון ישראל, ירושלים לאמנות ולעיצוב לשנת 2010 יוענקו בטקס חגיגי במוזיאון ביום ד', 9.2.2011 בשעה 6 בערב. הסופר חיים באר יישא דברים.  מדי שנתיים המוזיאון מעניק פרסים בקטגוריות שונות לאמנים מצטיינים ובולטים בתחומם, כהוקרה וכעידוד לפעלם ולעשייתם האמנותית.

פרס סנדברג לאמנות ישראלית יוענק לברי פרידלנדר, מהחשובים והבולטים באמני ישראל שתערוכות יצירותיו הוצגו במיטב המוזיאונים בעולם.  בשנות ה-80 פעל במסורת צילום החוצות והציע מבט מקורי ומיוחד לו, בדרך כלל ספוג אווירת נואשות, על המציאות האנושית במרחב העירוני. בשנים האחרונות פיתח זן ייחודי של צילום-רצף דיגיטלי וכל צילום גדוש אירועים חזותיים. המורכבות התוכנית והצורנית של יצירותיו ועצמתן החזותית הן יסודות האיכות היוצאת מן הכלל המאפיינת את יצירתו כולה.

פרס ביאטריס קולינר לאמן ישראלי צעיר יוענק לארז ישראלי, אשר יצירתו המגוונת הכוללת וידאו, פיסול, מיצב והדפס  נוגעת במוות, בשכול, בנצחיות, ביופי ובנעורים ומפגישה בין הלאומי והקולקטיווי לאישי ולאינטימי. יצירות רבות שלו סובבות סביב המוות ופולחני הנצחה ומייחד אותן החיבור בין הקשרים ישראליים עכשוויים להיסטוריה העתיקה של הנצחת המת ולסמלי זיכרון. דימוייו בעלי עוצמה חזותית והם מציגים אמירה חדה ומטלטלת בעלת עומק רגשי ומחשבתי כאחד.

פרס שפילמן הבינלאומי למצוינות בצילום יוענק למיכל היימן, מהאמניות הפוריות והמעמיקות בארץ אשר צברה מוניטין בזירה המקומית והבינלאומית כאמנית רבת-נסיון במיצבים, בציור, בצילום ובעבודות-וידאו. יצירתה מבוססת תמיד על מחקר מעמיק, בעיקר בתחום הפסיכולוגיה והפילוסופיה, הממזג תיאוריה ומעשה בדרך מקורית ויצירתית. המיזם החדש שלה מבוסס על חקר האינטרקציה בין אמנות לפסיכולוגיה ומתרכז בתפקיד הצילום והדימוי החזותי ככלי אבחון, פרוייקט חדשני וחוצה תחומים.

פרס אנריקה קבלין לצילום על מפעל חיים יוענק לאבי סבג ובית הספר לאמנות מוסררה ע"ש נגר.
אבי סבג יזם בשנת 1986 את הקמת בית הספר לצילום דווקא בשכונת התפר מוסררה בירושלים. לימים הפך בית הספר למוסד לאמנות רב-תחומית. הודות לחזונו ולעבודתו הנמרצת של סבג הפך בית הספר לגורם מאחד בתוך הקהילה ולמרכז אמנותי תרבותי מוביל בעיר התורם רבות לתחום הצילום בארץ ובירושלים בפרט ואשר רבים מבוגריו נמנים עם אמנים מהשורה הראשונה בארץ ובחו"ל.

פרס יעקב פינס לאמן הדפס ישראלי מוענק לאורית חופשי, יוצרת וירטואוזית המתמקדת בחיתוכי עץ ובהדפסי מונוטייפ גדולי-ממדים אשר יצירותיה רבות ביטוי ורגישות ומעידות על מעורבות חברתית ופוליטית ועל מקומיות הנראית לעיתים מרוחקת, מדומיינת ואפילו ביקורתית.

פרס ז'ראר לוי לצלם צעיר יוענק לעילית אזולאי אשר יצירתה מצטיינת ביכולת המצאה מרשימה ומרתקת הבונה עולם חדש מיוחד במינו. צילומים קטנים, לעתים אלפים במספר, יוצרים בעבודותיה המורכבות חזיון פנטסטי, שיטתי וחלומי כאחד.

מענק סנדברג למחקר ופיתוח  יוענק לקובי ברחד על הצעתו העוסקת בחלופות לספר המודפס ובכיווני התפתחות עתידיים בתחום בעידן הדיגיטלי.


פסל חדש של האמן האמריקאי רוקסי פיין יוצב במוזיאון ישראל
האמן עצמו הגיע להצבת פסלו בגן האמנות

רוקסי פיין, האמן האמריקאי החשוב (נולד 1966) הגיע למוזיאון ישראל בירושלים ביום ראשון, 23.1.11 כדי להציב את פסלו "התהפכות" בפאתי גן האמנות במוזיאון.

הפסל "התהפכות", עשוי פלדת אל-חלד ומתנשא לגובה 12.80 מטרים ומתאר עץ הפוך שצמרתו נטועה באדמה ושורשיו מתנשאים אל-על. עם הצבתו בגן, מגיע הפסל כמעט עד לגובה בנייני המוזיאון שלצדו. הפסל הוא אחד מתוך סדרת פסלים שהאמן יצר בשנים האחרונות והוצג לראשונה בשנת 2008 ביריד האמנות בבאזל, שם עורר התעניינות בינלאומית. הפסל נתרם למוזיאון ישראל לכבוד הפתיחה מחדש ביולי  2010 מידי ג'יל ו ג'יי ברנשטיין מניו-יורק באמצעות ידידי מוזיאון ישראל בארה"ב.

יצירה זו היא הראשונה בסדרה של פסלי עצים הפוכים הניצבים בשיווי משקל על ענפיהם כאשר שורשיהם פונים מעלה. היצירה נעשתה בעבודת-יד ומורכבת מ-7000 פיסות פלדה וצינורות פלדה המרותכים זה לזה. תהליך היצירה המורכב הוא רב-משמעות עבור האמן שעבודתו עוקבת אחר עקרונות תעשייה ובניית יצירה אחת ממספר רב של מרכיבים. עבודה זו היא דוגמה לתהליך יצירת עצים מפלדה שפיין החל בו בשנת 1999, ואשר לשמו חקר לעומק סוגי עצים שונים ואת חוקיות צמיחתם. באמצעות עבודותיו גדולות הממדים פיין מתייחס לנקודות המגע בין העולם האנושי והעולם הטבעי.

יצירות נוספות של האמן מצויות באוספי מוזיאונים חשובים בעולם: MOMA בניו-יורק, מוזיאון וויטני בניו-יורק ומוזיאון הירשהורן בוושינגטון. במוזיאון ישראל מצויה עבודה נוספת של האמן, 'שדה פטריות', משנת 1997. העבודה מורכבת מ-2900 פסלי פטריות זעירים עשויים פולימר. המיצב הוצג בתערוכה 'עשויים להפליא' לפני כשנתיים.


  

חצי מליון מבקרים בפחות מחצי שנה מאז הפתיחה מחדש
19.1.2011

מוזיאון ישראל מכריז היום (19.1.11) על המבקר ה-500,000 מאז פתיחתו מחדש ב-26.7.10. בפחות מחצי שנה לפעילותו השיג המוזיאון שיא חסר תקדים של מבקרים – חצי מליון איש.
רוב המבקרים הגיעו מהארץ ובהם משפחות רבות, ילדים, סטודנטים, בני גיל הזהב וחיילים, כן פוקדים את המוזיאון תיירים רבים בקבוצות וכבודדים.

בטקס קצר שנערך הבוקר במוזיאון הודה מנכ"ל המוזיאון ג'יימס סניידר למבקרת ה-500,000 אלף והעניק לה במתנה כרטיס כניסה חופשי למוזיאון ישראל. (ראה תמונה).



"הודות ליופיו של הקמפוס המחודש ולתכנית העשירה של תערוכות, אירועים ו פעילויות, מספר המבקרים במוזיאון עלה על כל הציפיות. תגובת הציבור, גם אלה המבקרים לראשונה וגם ידידי המוזיאון משכבר הימים חיובית ביותר ואנו אסירי תודה לקהל על התעניינותו ותמיכתו" אומר ג'יימס סניידר, מנכ"ל המוזיאון.

כמות המבקרים מצביעה על מגמה חדה של עליה במספר הפוקדים את המוזיאון ביחס לשנים קודמות, בהם הממוצע השנתי עמד על חצי מליון מבקרים בשנה, מאז הפתיחה המחודשת הוכפל מספרם ומן המוזיאון מקווים כי תתממש הציפיה למליון מבקרים בשנה.

מבקרים רבים מכל שכבות החברה הגיעו למוזיאון לראשונה, יחד אתם הגיעו מבקרים וותיקים הרואים במוזיאון מקום מוכר ואהוב, והם חוזרים ובוחרים כל פעם אגף אחר או תערוכה אחרת לצפות בה, רבים מהם מדווחים על תחושה של "גאווה ישראלית" ומעורבות במתרחש,  ורבים מציינים כי ציפו מאוד  לפתיחה המחודשת . רבים הנרשמים לאגודות ידידי המוזיאון בארץ ובחו"ל ולאגודת מנויי המוזיאון נוספו 12.000 חברים. סטודנטים רבים רכשו מינוי שנתי במחיר סמלי בשיתוף עם עירית ירושלים ו"רוח חדשה". כן נרשמה עלייה חדה במספר הנרשמים לסיורים והדרכות לפרטים ולקבוצות.

פתיחתו מחדש של המוזיאון זכתה לחשיפה בתקשורת המקומית והבינלאומית בצורה חסרת תקדים. כתבות, מאמרי מערכת, ביקורות וסקירות הופיעו בעיתונים ברחבי בעולם, ביניהם כתבות מרכזיות בניו-יורק טיימס, לוס אנג'לס טיימס, לה-מונד, פייננשנל טיימס , רשת CNN ואחרים. עם תום שנת 2010 ציינו רבים כי פתיחתו המחודשת היא "אירוע השנה"באמנות, דיווחים רבים  על חוויית ביקור מרגשת התקבלו במוזיאון ונחשף מעמדו האיקוני כאחד מעשרת המוזיאונים הכוללניים החשובים בעולם והיהלום התרבותי בכתרה של ירושלים. 

הקהל נוהר ברובו לאגפים המחודשים – אגף הארכיאולוגיה, האגף לאמנות ותרבות יהודית ואגף האמנויות. פסליהם החדשים של האמנים אניש קאפור ואולאפור אליאסון אשר נוצרו במיוחד לכבוד הפתיחה מחדש זוכים אף הם לפופולריות רבה כמו גם התערוכות המתחלפות, תערוכות אוספי המוזיאון, הסיורים המודרכים והפעילות לילדים באגף הנוער.

השנה מתוכננות 13 תערוכות חדשות לאורך השנה ובהם תערוכות גדולות וחשובות. תערוכה של האמן העכשווי הנודע יליד דרום-אפריקה  ווילאם קנטרידג', תערוכה רטרוספקטיבית לאמן הישראלי זוכה פרס ישראל מיכה אולמן, תערוכת אוספיו של הנסיך פטרון האמנויות אסטרהזי מבודפסט ותערוכת "בכורה" באמנות עכשווית בה יחשפו לראשונה יצירות מאוספי המוזיאון.


  

 
  בניית אתרים  בניית אתרים