אוספים
האגף הנוער והחינוך לאמנות   משחקים, הפעלות וחומרי עזרחומרי עזר למורה ולהורה  

חומרי עזר למורה ולהורה

share הדפסשלח לחבר

לפני ואחרי הביקור במוזיאון עם תלמידים- כדאי להתכונן!

לפני הביקור במוזיאון:
  • כדאי ליצור ציפייה ולעורר את סקרנות התלמידים לקראת הביקור במוזיאון. מומלץ לעשות הכנה מוקדמת במגוון דרכים:
    1. שיחה המעוררת שאלות ונקודות למחשבה בעקבות הנושא הנבחר
    2. הפנייה למאמר רלוונטי \ קטע מסרט\ קטע ספרותי \ ביקורת מעוררת למחשבה וכדומה.
    3. חשיפה לתצלומים צבעוניים של מוצגים או פרטים ממוצגים שייראו במלואם רק במהלך ההדרכה.ניתן לבקש לשער למה שימשו? ממתי הם? מהו הנושא? מאיזה חומר הם עשויים? מה גודלם? וכדומה.
    4. חלוקה מבעוד מועד של משימות הקשורות לנושא ההדרכה אשר יובנו רק במהלכה כגון: ציטוטים של האמנים אותם יצטרכו להתאים למוצגים, תצלומים של פרטים מהיצירות, תצלומים של חדרי הסטודיו של האמנים.
  • לעורר דיון סביב השאלה: למה צריך מוזיאונים? מהו מוזיאון טוב? מה הופך מוזיאון למשעמם? כיצד הייתם מתארים את המוזיאון האולטימטיבי? (ניתן למצוא מאמרים ונקודות לדיון באתר המוזיאון במחלקת השתלמויות לעובדי הוראה).
  • לשתף את התלמידים בהכנת ההדרכה מתוך כוונה שהם עצמם ישתפו איש את רעהו בממצאים במהלך ההדרכה.ניתן לעשות זאת למשל על ידי חלוקת הכיתה לקבוצות חקר לפי מספר מוצגים ממהלך ההדרכה הצפויה. כל קבוצה תתבקש להכין עבודה על המוצג בתהליך של חקר, גילוי וחשיפה. במהלך ההדרכה נציג מכל קבוצה ישתף את הכיתה בגילויים של קבוצתו על המוצג (אפשר להסתפק אפילו ב-10 עובדות מעניינות על המוצג ושאלה לדיון).

לאחר הביקור במוזיאון:
  • ניתן לסכם את המפגש ע"י ניתוח התערוכה ב-4 שלבים הקשורים לנושא 1.תיאור 2. מיון 3. תובנות 4. הערכה ושיפוט
  • לכתוב מאמר ביקורת לעיתון
  • לערוך חידון בקיאות באמצעות שאלות מילוליות או זיהוי מתוך פרטים מצולמים של המוצגים שנצפו במוזיאון.
  • משחקי התבוננות ויצירה עם צילומים של היצירות בזיקה לאלה שנצפו במוזיאון:
    תן שם ליצירה, חבר סיפור\שיר\דקלום\חידה\תשבץ, מה קרה לפני? מה יקרה בעוד רגע? היכן עמד הצייר כשצייר תמונה זו? (גבוה? נמוך?), מה מציאותי ומה אינו מציאותי? מה הדבר (צורה\צבע) הראשון שראית?, המשך את התמונה, משחקי זיכרון למיניהם, אילו יכולת? להיכנס לתמונה, להוסיף פרט, להוריד פרט, להפוך את היצירה לישראלית\בדיונית\מפחידה\מצחיקה\עתיקה, לשנות את הצבעים\האור\החומרים
    להשמיע צלילים\קולות, לדמיין את הריחות, לשמוע מה אומרות הדמויות, להלביש אחרת את הדמויות, לשוחח עם הדמויות\האמן, לשער מה קרה לפני ומה יקרה אחרי, לשחזר שיחה בין האמן והמזמין\האמן ואתה, לדמיין משפט- סנגור של התמונה מול קטגור, לדמיין מה קורה בלילה כשסוגרים את המוזיאון...


פעילויות לתלמיד ולמורה לפני ואחרי הביקור במוזיאון לגיל 6 - 8

דפי הפעלה לתלמידים: פסלים מבולבלים
טיפים למורה: הנחיות להפעלה

קבצים נוספים:
10 עובדות על מוזיאון ישראל
שאלות למחשבה ואמרי חכמים ואמנים על מהות האמנות
ציטוטים של אמנים
ציטוטים של הוגי דעות
סיפורים מכוננים על מהות האמנות
שנת השפה העברית
על האינטליגנציות השונות לפי הווארד גרדנר


תגובה מהשטח:
מתוך מכתבה של מורה בכיתה ג', בי"ס אוולינה דה רוטשילד, שהמשיכה, במסגרת בית הספר, את הפעילות שהחלה בביקור במוזיאון

"... התמונות מהפעילות [בעקבות הביקור במוזיאון ישראל] עם כיתה ג': הפכנו את הכיתה למוזיאון.

הבנות חולקו לקבוצות לפי אגפי המוזיאון: יודאיקה, ארכאולוגיה ואמנות. כל קבוצה התמקדה בנושא שלה: לימדה אותו ויצרה בו: ארכאולוגיה יצרו פסיפס, יודאיקה עבדו בחמרן ויצרו סמלים יהודיים, ואמנות צבעו צילומים של תמונות ... ומיסגרו אותן. את היצירות סידרנו לפי אגפים עם הסבר.
וכמובן שדיברנו שוב על מה זה מוזיאון ומה עוד יש בו, (ספריה, חנות מזכרות, בתי קפה, היכל הספר, דגם בית שני, אגף הנוער, גן הפסלים, קורסים אירועים וכו'...)
 
בחלק השני הפכו הבנות למבקרות במוזיאון, הן קיבלו כרטיסי כניסה שבהם היו כתובים חמשת כללי הזהב להתנהגות במוזיאון, והן נכנסו ל"מוזיאון" רק אחרי שכל אחת אמרה את כל חמשת הכללים, ואז ניקבנו חור בכרטיס. בסיום ענו הבנות ענו על שאלות שסיכמו את החוויה האישית שלהן, כמו איזה אוסף יש להן ומה הן הכי אהבו במוזיאון וכדומה."

         

למידע ושאלות:
מחלקת הדרכות
מוזיאון ישראל, ירושלים 02-6708805 או  02-6771305

  בניית אתרים  בניית אתרים