אוספים
האגף הנוער והחינוך לאמנות   הדרכותהדרכות למוסדות חינוךמסלולי הדרכה לפי גיל  

מסלולי הדרכה לפי גיל

share הדפסשלח לחבר

 גן חובה


בעקבות בעלי חיים במוזיאון ישראל
במוזיאון ישראל יצירות רבות המתארות בעלי חיים. יש יצירות שהן מציאותיות ואחרות שהן דמיוניות; ישנן יצירות העשויות משריון צבים, או מנוצות או מעורות; חלק מבעלי החיים גלויים ואפילו בולטים, ואחרים מסתתרים. המוזיאון הוא כעין גן חיות. בסיור נתחקה אחרי בעלי חיים ונצייר אותם.

הכי- הכי במוזיאון ישראל
הסיור יצא בעקבות היצירה הכי גבוהה, הכי כבדה והכי עתיקה במוזיאון. הילדים יחפשו גם את היצירה הכי יפה בעיניהם וגם את זו שהיא הכי מפחידה. מפגש ראשון לקטנטנים עם המוזיאון.

טוב לי בגוף וטוב לי בנשמה
סיור במוזיאון ישראל לקטנטנים בעקבות הנושא השנתי העוסק במודעות להרגלי אכילה נכונים, לבריאות הגוף ושמירתו.
 
כיתה א'


הרפתק-אות
מסע חווייתי בין יצירות אמנות וחפצים עתיקים, בעקבות אותיות האלפבית המסתתרות במוצגים שבאולמות המוזיאון. התלמיד יגלה את החפץ דרך האות, ויחפש את האות  המסתתרת בחפץ. ההדרכה מתאימה לראשית לימוד הקריאה.

כיתה ב'

על קצה המכחול
מפגש ראשון עם עולם הציור: כיצד מצייר הצייר? איך עולים בראשו הרעיונות? אחרי שהילדים ילמדו  כיצד ציירו ציירים גדולים בעבר, הם יתנסו בעצמם בציור.

מן הפח אל הפחית:  סיפורם של החומר, הברונזה והזכוכית
על גילויים של חומרים בעולם העתיק: איך הצליח האדם לחיות לפני המצאת הפלסטיק? איך הוא השתמש בחומרים מן הטבע ומה עשה בהם? מתי ואיך התגלו חומרים חדשים ולמה הם שימשו.

חגיגת ספר תורה
מפגש יצירתי עם ספרי תורה מקהילות ישראל ברחבי העולם, עיטורי ספר תורה מרהיבים ובתי כנסת מארצות שונות.
מפגש ראשון עם עולם הציור: כיצד הצייר מצייר? איך עולים בראשו הרעיונות? אחרי שילמדו הילדים כיצד ציירו ציירים גדולים בעבר, יתנסו אף הם בציור בסגנונות שונים.


כיתה ג'

שלושה אמנים ולוח צבעים
שלושה ציירים מפורסמים נפגשים במוזיאון ומדברים בקו, בצבע ובצורה. ההדרכה תתמקד בדרכי ההבעה של ציירים דוגמת רמברנדט, מונה, פיקאסו ומגריט ובסגנונם. באמצעות מגוון חומרים יתנסו גם הילדים בהבעה בשפות ובאמצעים שונים.

מסע למצרים העתיקה
בעקבות הסיפור המקראי על יציאת בני ישראל ממצרים נצא לחפש את העולם שהם השאירו מאחוריהם. במוזיאון מוצגים פסלים, ארונות קבורה וחפצים המלווים את הנקבר והשופכים אור על האמונות לגבי החיים שלאחר המוות. התלמידים מוזמנים לפגוש תרבות זו וללמוד להכירה.

להכיר את האחר - ביקור בארץ רחוקה 
בלי דרכון, בלי לעלות למטוס ובלי לרדת בספינה יפליגו הילדים לארצות רחוקות ויפגשו תרבויות לא-מוכרות . הם יראו מסכות אפריקאיות שלא עוטים אותן בפורים; הם יצפו בבדים שטוו אינדיאנים מאמריקה הצפונית וגם יפגשו בסמוראי מיפן.

כיתה ד'


בשחר התרבות:  חיי האדם הקדמון
ננוע עשרות-אלפי שנים לאחור במנהרת הזמן אל ימיו של האדם הקדמון. במסע אל העולם הפרהיסטורי אפשר לשלב ביקור במערה משוחזרת של האדם הקדמון, והתלמידים יכינו בה ארוחת בוקר בעזרת כלי צור.

סיור 'ירוק' במוזיאון ישראל
ההדרכה מתמקדת בשאלת הקשר בין אמנות ואקולוגיה. אפשר להוסיף לסיור סדנה בחדר המיחזור, שבו פחית, קופסה ושקית הופכים לכיסא, לתיק או לתכשיט.

כיתה ה'

תראו מה שצבע יכול לעשות
אמנים משתמשים בצבע ככלי להבעת רגש וכדי לעורר בצופה תגובה כלשהי, רגש או מחשבה: האדום הוא סוער ויצרי, הכחול רוחני, והצהוב טורד מנוחה. מדוע בוחר הצייר בצבע מסוים?

חופרים את העבר
מתחת לפני האדמה נמצאו חפצים, בתים וקברים שהם עדות מרתקת על העולם של ימי קדם. לצד התבוננות בחפצים מעניינים באולמות האגף לארכאולוגיה, יוכלו התלמידים להתנסות בעצמם במלאכת החפירה בדגם של תל ארכאולוגי וללמוד על דרכי עבודתם של הארכאולוגים.

כיתה ו'

מי מביט אליי מהתמונה?
מהו דיוקן ומהו דיוקן עצמי? כיצד יכולים חפצים להיות לדיוקן? איך תיעדו אנשים חשובים טרם המצאת המצלמה? באמצעות הדיוקן יכירו התלמידים יצירות-מופת מכל התקופות.

כאן הייתה ממלכה
באמצעות מפגש בין הטקסט המקראי והממצאים הארכאולוגיים העשירים יחזרו התלמידים אל ימי מלכות בית דוד ואל מלכויות יהודה וישראל בתקופת בית-המקדש הראשון.

תרבות יוון - מסע אל העולם הקלסי
במרכז ההדרכה יעמוד תור הזהב של התרבות האנושית - אלי הפנתאון השוכנים במרומי האולימפוס כפי שתוארו על כלים ביוון העתיקה או בציורים קלסיים יעירו לחיים את סיפורי המיתולוגיה היוונית.

חטיבת-הביניים

מוזיאון?? מה זה הדבר הזה? ולמה בכלל צריך לבקר בו?
ביקור כללי במוזיאון או באחת התערוכות המתחלפות הרלוונטיות לסוג התלמידים שהזמינו את ההדרכה. הסיור זה אמור להפריך את האמונה שמוזיאון נועד רק לדינוזאורים......

חגיגת בני-מצווה : המעבר מילדות לבגרות
בר-מצווה ובת-מצווה הם הזדמנות להרהר במשמעות המעבר מילדות לבגרות ולהכיר טקסים של חברות ברחבי העולם (דרום אמריקה, אפריקה, יפן) המציינים רגע זה. לצדם נראה יצירות וחפצים המציגים את משמעות האירוע ביהדות.

מה עכשיו?
ההדרכה מתמקדת באמנות העכשווית ובקשר ההדוק שלה לחיינו במאה ה-21. איך אפשר להבין אמנות עכשווית, והאם כדי להיות אמן 'טוב' יש להיות מקורי.

היחיד והיחד
במהלך ההדרכה ייבחנו יצירות שונות המתייחסות לקהילה, ליחיד וליחסי הגומלין ביניהם. במהלך ההדרכה יעברו התלמידים בשלושת אגפי המוזיאון: האגף לארכאלוגיה, אגף האמנות והאגף לאמנות ותרבות יהודית.  הם יצפו ביצירות היונקות מן השיח החברתי בעבר ובהווה ושעניינן מקומו של היחיד בתוך החברה.

עברית שפה יפה
'בצע כסף', 'טביעת חותם', 'כחרס הנשבר', 'מוניטין' - כל הביטויים העבריים הללו מקורם בחפצים השמורים במוזיאון. במהלך הביקור בו יתגלה מקורם וייראה הקשר בינם לבין התפתחות הכתב.

חטיבה עליונה

האמנות בשירות החברה
כיצד משקפת האמנות את התמורות ההיסטוריות והחברתיות הגדולות כמו המהפכה התעשייתית ומלחמות העולם? סיור מומלץ למגמות היסטוריה.

זהות כחול לבן
דרך האוספים הייחודיים של אמנות ישראל במוזיאון ייבחן היחס שבין ישראל ובין אמנותה. כיצד משתקף החיפוש אחר הזהות האישית והלאומית באמנות הישראלית לדורותיה?

לעצור את הזמן
זמן לינארי (קווי), זמן מחזורי, זמן עבר או זמן עתיד. החל בציורי הרנסנס, עבור באמנות מודרנית וכלה בעבודות וידאו עכשוויות, האמנות הפלסטית מתמודדת עם מושג הזמן באמצעות תוכן וטכניקה.

מראליזם לפוסט-פוסט-מודרניזם
סיור כרונולוגי בעקבות התמורות שעברו על תפיסת האמנות. מאמנות המבקשת לחקות את המציאות או להעתיקה אל בד הציור ועד לאמנות המביאה את המציאות עצמה אל חלל המוזיאון.

בקליק אחד
במאה ה-20 התרחבה הגדרת האמנות והחלה להקיף גם עבודות שנעשו בצילום, בווידאו ובאמצעים דיגיטליים. בהדרכה ייצפו התלמידים ביצירות בטכניקות אלה בתערוכות המתחלפות ובתערוכות הקבע של האמנות העכשווית. אפשר לשלב בהדרכה סדנת הנפשה.

מגמות מורחבות בחטיבה העליונה:
• אמנות: סיורים בכל אחת מהתערוכות המתחלפות. באתר מוזיאון ישראל,  אפשר לעקוב אחרי התערוכות הנמשכות ולמצוא פרטים על אודותן
• ספרות: אמנות השפה ושפת האמנות: פעילות מיוחדת למגמות לספרות בחטיבה העליונה.• מחול: לרקוד עם דימויים: פעילות מיוחד למגמות לריקוד.
• מוזיקה: על זרמים ותנועות מתקופת הברוק ועד ימינו.
• תנ"ך: בעקבות התנ"ך במוצגים וביצירות מקור מתקופת הבארוק.
• היסטוריה: בהתאם לבקשות המורים.
• לימודי ארץ ישראל: סיור בדגם ירושלים מתקופת הבית השני או סיור מקיף באולמות הארכאולוגיה.
• עיצוב: הדרכה מיוחדת על מוזיאון ישראל המחודש ועל השיקולים האוצרותיים והעיצוביים שהנחו את האוצרים בתצוגות הקבע.
• אזרחות: מהי תעודת הזהות שלי?. ניתן להוסיף להדרכה הרצאה בת 45 דקות על שאלות של זהות כפי שהן משתקפות באמנות הישראלית של מאה השנים האחרונות?
• חדש! אחרי המסע לפולין: עיבוד חוויית המסע באמצעי ביטוי חזותיים.

איך מזמינים הדרכה?

תוכלו לפנות אלינו בטלפון 02-6708805, בפקס 02-6708076 או בדוא"ל.

להזמנת הדרכות ופעילויות לבתי-ספר: נאווה שמע, מתאמת ההדרכות
טל' 6708805 02, דוא"ל [email protected]

להזמנת הדרכות ופעילויות לגיל הרך: אלה כהן, אחראית תחום הגיל הרך
טל' 6708805 02, דוא"ל [email protected]

להזמנת הדרכות וסדנאות לבעלי צרכים מיוחדים: תמנה שחר, אחראית תחום החינוך המיוחד
טל' 6771379 02, דוא"ל [email protected]

להזמנת הדרכות מיוחדות וסדנאות למגמות אמנות: פלביה לבוב, מנהלת מחלקת ההדרכות
דוא"ל [email protected]
  בניית אתרים  בניית אתרים