אגף אדמונד ולילי ספרא לאמנויות   אמנויות אפריקה, אוקיאניה ויבשת אמריקהאמריקהתרבויות אמריקה התיכונה

תרבויות אמריקה התיכונה

הדפסשלח לחבר
 
תרבויות אמריקה התיכונה: תחכום ואמנות מונומנטלית

אזור אמריקה התיכונה – גבולות העולם המוכר של האימפריה האצטקית – היה האזור המפותח ביותר ביבשת. כ־ 3,000 שנה, משנת 1500 לפני הספירה ועד לכיבוש הספרדי ב־1519 , עלו וירדו באזור זה או בחלקים ממנו תרבויות־העל של האוֹלְמֶקים, המָאיָה, הסָפּוֹטֶקים, הטֶאוֹטיוואקָן והאַצְטֶקים, אשר חלקו מערכת משותפת של אמונות ומנהגים.

תרבויות אלה הצטיינו בהבנה עמוקה של תופעות אסטרונומיות, המציאו שיטות למדידת זמן ולוח שנה מתוחכם,
פיתחו שיטות כתב מורכבות וגם הגו את משחק הכדור. הם תיעדו את דברי־הימים, את תולדות שושלותיהם ואת
שמות מלכיהם ותואריהם, כתבו שירה ודקלמו אותה. שיטות החקלאות המתקדמות שלהם הגדילו את היבולים ובייתו
גידולים כגון תירס, שעועית, דלעת ועגבניות, פרנסו אוכלוסייה גדולה ואפשרו הפניית משאבים לעיסוק באמנויות ובאדריכלות מונומנטלית.

שליטי התרבויות האלה שנחשבו לבני־אלים ייסדו את טֶאוֹטיוָאקָן, העיר הגדולה ביותר באמריקה התיכונה, ואת
טנוצְ׳טיטְלָן, בירתה של האימפריה האצטקית, המתוכננות לעילא ולעילא, ובנו פירמידות ענק, מקדשים וארמונות מפוארים שעוטרו בפסלים אדירי־ממדים, בציורי־קיר ובתבליטי אבן.

ואולם, אמנותם נוצרה במערכת שונה מאוד מזו שאנו חיים בה ומטרתה היתה תרבותית־חינוכית: להעמיד דפוסים
ודגמים למופת. אמני היצירות הללו ופטרוניהם ביקשו להציג את מושג השלטון האידאלי, את הזמן המחזורי האידאלי ואת היחסים האידאליים בין בני־אדם לאבותיהם או בין בני־האדם לכוחות הקוסמיים. אמנותם מילאה תפקיד דתי וחברתי במנהגי היומיום, בטקסים מרכזיים, בפולחן האלים ובקבורה. לימים אף נודעה לה השפעה עמוקה על הפסל הנרי מור, על האדריכל פרנק לויד רייט, על הציירים דייגו ריברה ופרידה קאלו ועל אמנים ואדריכלים אחרים.
 
  בניית אתרים  בניית אתרים