[email protected]
972-2-6708811+

חוגגים פורים במוזיאון ישראל - 10-11.3
בפורים הכניסה לילדים חינם
עשויים להפליא
תערוכת יצירות נבחרות באמנות עכשווית עד יוני 2009
כחול על גבי לבן | מסמכים חשובים בתולדות מדינת ישראל
עד 14 במארס 2009
על המפה
בתערוכה מפות סיפור ומפות משחק, מפות מקראיות ומפות סמליות - בספריית האגף הנוער - עד 22.3.2009
מרכז ההדרכות מציע הדרכה מיוחדת בתערוכה כחול על גבי לבן
לרגל פרויקט השדרוג והשיפוץ של המוזיאון אולמות תצוגות הקבע סגורים למבקרים

ספריית קומראן


מגילות "הספרים החיצוניים"

"ויתר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה אין קץ" (קהלת יב: יב)

במקביל לספרי הקודש היו בתקופת הבית השני ספרים רבים אחרים, "הספרים החיצוניים", שבשל סיבות דתיות ואחרות קריאתם (בפומבי?) נאסרה, ועקב כך לא נשתמרו על-ידי היהודים. למרבה האירוניה, רבים מהם נשתמרו על-ידי הנוצרים: הספרים ה"אפוקריפיים" או ה"גנוזים" נשמרו ביוונית, במסגרת "תרגום השבעים" (כגון ספר טוביה וספר יהודית), או בתרגומים שנעשו על בסיס תרגום זה, ואילו כל השאר, המכונים  "פסוודואפיגרפיים", כלומר חיבורים המיוחסים לסופר בדוי, נשמרו בשפות שונות (כגון ספר היובלים בלשון געז [אתיופית קלסית] וספר חזון עזרא בלטינית).

ספרים אלה היו חביבים גם על אנשי כת מדבר יהודה. בין המגילות נמצאו כמה מהם שהיו ידועים קודם לכן רק בתרגום (למשל ספר טוביה או צוואת יהודה), אך גם רבים אחרים שלא היו ידועים כלל לפני גילוי המגילות. בקבוצה זו זוהו חיבורים המשכתבים את כתבי הקודש (כגון מגילה חיצונית לבראשית), תפילות, חיבורי חכמה ועוד. היות שבמקרים מסוימים נתגלו כמה כתבי-יד של אותו חיבור, אנו למדים שספרים אלה נחשבו מאוד בעיני אנשי הכת, וחלקם אולי אף נתפס "כתבי קודש" לכל עניין ודבר (כגון ספר חנוך הראשון).

 

 

אמנויות
ארכאולוגיה
אמנות יהודית ואתנוגרפיה
אגף הנוער
היכל הספר
גן האמנות
מוזיאון רוקפלר
בית טיכו
@ מוזיאון ישראלצור קשרבחסותכל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-2008
Sadna design  בניית אתריםבניית אתרים