[email protected]
972-2-6708811+

חוגגים פורים במוזיאון ישראל - 10-11.3
בפורים הכניסה לילדים חינם
עשויים להפליא
תערוכת יצירות נבחרות באמנות עכשווית עד יוני 2009
כחול על גבי לבן | מסמכים חשובים בתולדות מדינת ישראל
עד 14 במארס 2009
על המפה
בתערוכה מפות סיפור ומפות משחק, מפות מקראיות ומפות סמליות - בספריית האגף הנוער - עד 22.3.2009
מרכז ההדרכות מציע הדרכה מיוחדת בתערוכה כחול על גבי לבן
לרגל פרויקט השדרוג והשיפוץ של המוזיאון אולמות תצוגות הקבע סגורים למבקרים

אוסף האסלאם במוזיאון ישראל

תקופת האסלאם מתחילה באמצע המאה השביעית לספירה והיא מתפרשת על פני 1,200 שנה. השלטון האסלאמי בארץ ישראל החל עם כיבוש ירושלים בידי המוסלמים בשנת 638 לספירה. החפצים מן האוסף האסלאמי במוזיאון כוללים חפצים שנמצאו בחפירות ארכאולוגיות בארץ ואוסף של חפצים אסלאמיים שמקורם מארצות האסלאם.


התקופה האסלאמית הקדומה, ימי השושלת האומיית (661-749 לספירה), היא פרק הזמן החשוב ביותר בתולדות התקופה האסלאמית באזורנו, שכן אז היתה דמשק בירתה של האימפריה האסלאמית, והארץ נהנתה ישירות מן הקרבה אליה.  בתקופה זו, היתה הארץ מרכז ומוקד של יצירה ארכיטקטונית ואמנותית. אופייה של אמנות האסלאם בארץ בראשית התפתחותה נקבע במידה רבה בהשפעתן של המסורות הקדם-אסלאמיות שרווחו באזור – המורשת הקלסית-רומית-ביזנטית והמזרחית סאסאנית. אולם לקראת סוף המאה השמינית לספירה הופיע סגנון אמנותי אסלאמי ייחודי, שכרך יחד מסורות קודמות עם סגנונות חדשים.

עם העתקת בירת הח'ליפים מדמשק לבגדד, עם עליית השושלת העבאסית, הועתק גם מרכז העולם האסלאמי מזרחה. מתקופה זו ואילך, לא שרדו כמעט שום עדויות לפעילות השליטים בחלק זה של העולם האסלאמי. עיקר הממצאים מתקופה זו הם חפצי יום-יום שהיפים מביניהם נמצאו במטמונים.

בשונה מן החפצים האסלאמיים שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בארץ, החפצים השייכים לאוסף האסלאם הגיעו למוזיאון בעיקר כמתנות או כעיזבונות. האוסף מגוון מאוד והוא כולל חפצים החל מן המאה ה-8 לספירה ועד המאה ה-19 לספירה, שמקורם בכל חלקי עולם האסלאם, ובמיוחד מאיראן, הודו, מצרים וטורקיה. למרות שהחפצים נוצרו במהלכן של תקופות רבות ובארצות שונות, ניכרים בהם קווים עיטוריים אופייניים משותפים:  שימוש בכתב הערבי כיסוד עיטורי מרכזי ומובהק; עיטור בדגם צמחי אינסופי – הערבסקה – המורכב משריגי פרחים ועלים; דגמי מתווים הנדסיים, המורכבים מקווים, מתומנים, משולשים ועיגולים; ודגמים פיגורטיביים, שנאסרו בהקשרים דתיים, אך הם שכיחים באמנות החילונית. בין אלה – תיאורים של בעלי חיים ובעלי כנף, ותיאורי מעמדים שונים בחצרות השליטים.


נעמה ברוש         
אוצרת בכירה לאמנות  
וארכאולוגיה אסלאמית 

אמנויות
ארכאולוגיה
אמנות יהודית ואתנוגרפיה
אגף הנוער
היכל הספר
גן האמנות
מוזיאון רוקפלר
בית טיכו
@ מוזיאון ישראלצור קשרבחסותכל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-2008
Sadna design  בניית אתריםבניית אתרים